En stor del af arbejdsmiljørepræsentantens opgaver afhænger af forholdene på den enkelte virksomhed.
Du skal derfor først og fremmest, sammen med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøgruppen, sætte dig ind i de forhold, der er vigtige i forhold til medarbejderne og lederne på din virksomhed.
Er der nogle særlige problemstillinger, som I bør være opmærksomme på inden for jeres branche? Er der undersøgelser, der skal sættes i gang? Eller har I ting, som der skal følges op på?
Du er en del af arbejdsmiljøorganisationen (AMO)
Som arbejdsmiljørepræsentant indgår du som en del af arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Hvordan organisationen er sammensat hos jer afhænger blandt andet af virksomhedens størrelse og de aftaler, der er indgået på området.
Arbejdsmiljørepræsentanten og trivsel
Forbedring og fastholdelse af det psykiske arbejdsmiljø er en proces, hvor det er nødvendigt hele tiden at have dialog mellem ledere, medarbejdere og tillidsvalgte. En opgave for dig som arbejdsmiljørepræsentant kan være at sætte den dialog i gang og medvirke til at holde den i live.
Ofte repræsenterer du som arbejdsmiljørepræsentant så mange kolleger, at du i hverdagen ikke kan nå at have kontakt til alle. Derfor er det vigtigt, at du gør dine kolleger opmærksomme på, at de skal komme til dig med overvejelser, observationer eller problemer. Sørg for at være åben og lyttende overfor det, kollegerne kommer med.
AMO's opgaver
Arbejdsmiljøarbejdet består af to typer af opgaver: De overordnede (strategiske) opgaver og de daglige (operationelle) opgaver.
På virksomheder med 35 eller flere ansatte varetager arbejdsmiljøudvalget de overordnede (strategiske) opgaver med at planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om arbejdsmiljø. Her sætter arbejdsmiljøudvalget blandt andet konkrete mål for arbejdsmiljøarbejdet og planlægger, hvordan man vil nå dem.
De daglige (operationelle) opgaver udføres af arbejdsmiljøgrupperne.
På virksomheder med 10-34 ansatte varetager arbejdsmiljøorganisationen både de daglige og de overordnede opgaver.
Eksempler på strategiske opgaver
Her er et udpluk af de strategiske opgaver:
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder:
Eksempler på operationelle opgaver
Her er et udpluk af de operationelle opgaver:
Deltage i planlægningen af sikkerheds- og sundhedsarbejdet, herunder: