APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Best practice

Best practice

 
Personalepolitik
En virksomheds personalepolitik er til for både medarbejdere og ledelsen. Den er et udtryk for de normer og værdier, der er gældende i den virksomhed, hvor politikken er formuleret og vedtaget.
 

Personalepolitikken er både et ”skjold” og et ”våben”

Personalepolitikken kan i mange tilfælde anvendes i en konfliktsituation, da både medarbejder og ledelse skal overholde en vedtaget personalepolitik på linje med gældende love, overenskomster og øvrige forhandlede kollektive aftaler.
Derfor er det aldrig ligegyldigt, hvad personalepolitikken indeholder - personalepolitikken kan nemlig vise sig at være både et ”våben” og et ”skjold”. Ledelsen kan bruge et brud på en personalepolitiks bestemmelse – eksempelvis overtrædelse af et rygeforbud – i en disciplinær sag imod en medarbejder. På den anden side kan den samme medarbejder i princippet bruge en anden personalepolitisk bestemmelse for at undgå den disciplinære sag – eksempelvis en politik for håndtering af tjenstlige sager.
 

Forventninger og krav

Mens personalepolitikken for personalet rummer muligheder og rettigheder givet ud over gældende love, overenskomster og øvrige forhandlede kollektive aftaler, rummer personalepolitikken for ledelsen en mulighed for at signalere forventninger og stille konkrete krav til medarbejdere.
 

Eksemplerne er til fri afbenyttelse

Her kan du finde inspiration til at få udarbejdet personalepolitikker på områder, som er vigtige for din arbejdsplads. Eksemplerne her er udarbejdet på mediearbejdspladser og er lavet i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.

Du kan også kontakte de arbejdspladser der har udarbejdet dem, for at høre hvordan de kom i gang.




Tilmelding til nyhedsbrev