APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
APV - Arbejdspladsvurdering skal indholde følgende elementer

APV skal indholde følgende elementer

Virksomheden skal - uanset valg af metode - sikre, at arbejdspladsvurderingen indeholder disse fire elementer:


Den gamle APV-metode er nu efter mere end 24 år gået på pension, den er erstattet af en ny og langt mere tidssvarende lovgivning.

Bekendtgørelse nr. 65 om systematisk arbejdsmiljøarbejde den består af flere gamle bekendtgørelser, som nu er skrevet sammen, og hvor der er sket enkelte ændringer og præciseringer af eksisterende elementer. Nu har vi altså en bekendtgørelse, der understøtter den retning.
 

En kort opsummere de nye faser i APV-processen:

  • Risikovurdering: I stedet for blot at kortlægge arbejdsmiljøproblemer skal I nu udføre en grundig risikovurdering. Dette indebærer at identificere risici, vurdere deres alvor og prioritere dem. Den væsentligste ændring ses her i det første punkt, hvor risikovurderinger nu indgår som et krav i APV-processen.  
  • Sygefravær: APV’en skal nu inddrage virksomhedens sygefravær. Dette hjælper med at vurdere, om arbejdsmiljøforholdene kan påvirke sygefraværet.
  • Skriftlig handlingsplan: Ud over at kortlægge problemer skal I udarbejde en skriftlig handlingsplan for at løse de arbejdsmiljøproblemer, der ikke kan løses umiddelbart. Det kræves, at man foretager en vurdering af risici for alle problemstillinger, der kortlægges i APV’en. Hidtil har man skullet prioritere sine problemstillinger, men nu skal man lave en risikovurdering af sine problemstillinger for at kunne prioritere de alvorligste arbejdsmiljøproblematikker først.
  • Opfølgning og evaluering: Efter implementering af løsninger skal I følge op på, om de er effektive, og om de løser de identificerede problemer.


APV arbejdet skal nu være mere proaktiv, og problemerne løses når de konstateres.


Proaktiv tilgang med farvekodning

Med den nye lovgivning skal du tænke mere proaktivt:

  • RØD: Arbejdet må ikke startes, før forbedrende tiltag er gennemført, og risikoen er minimeret tilstrækkeligt.
  • GUL: Involvér arbejdsmiljøgruppen, inden arbejdet startes (ulykkesforebyggende tiltag kan være nødvendige).
  • GRØN: Som udgangspunkt er det ikke nødvendigt med ulykkesforebyggende tiltag.

Bekendtgørelsen markerer på den måde det sporskifte, der har præget arbejdsmiljølovgivningen gennem de seneste år, hvor fokus på forebyggelse gennem samarbejde om sikkerhed og sundhed på alle niveauer i arbejdsmiljøorganisationen er blevet dominerende.

Med Bekendtgørelse no. 65 om Systematisk arbejdsmiljøarbejde  har vi altså en bekendtgørelse, der understøtter den retning.

APV’en giver arbejdspladsen mulighed for at arbejde systematisk, effektivt og proaktivt med arbejdsmiljøet og ikke mindst lægge en plan for, hvordan arbejdsmiljøet på arbejdspladsen forbedres. APV'en er arbejdspladsens eget redskab. 

Den væsentligste ændring i den nye bekendtgørelse er, at der lægges mere vægt på risikovurdering og opfølgning. Dette betyder, at virksomhederne skal være mere proaktive i deres tilgang til at identificere risici og sikre, at de trufne beslutninger og tiltag faktisk fører til forbedringer i arbejdsmiljøet.

Det ser ud til, at den nye lovgivning ønsker at sikre, at APV’en ikke blot er en øvelse i papirarbejde, men en løbende og dynamisk proces, der fører til reel forandring og forbedring af arbejdsmiljøet.
 

Når det gælder udarbejdelse af en APV, er der metodefrihed, så længe arbejdsmiljøgruppen er inddraget i hele processen, alle ledere og medarbejdere er omfattet og APV’en dokumenteres skriftligt. APV’en skal nemlig være tilgængelig og synlig for både medarbejdere, ledelse og Arbejdstilsynet. 

Bekendtgørelse nr. 65 om systematisk arbejdsmiljøarbejde det består af flere gamle bekendtgørelser, som nu er skrevet sammen, og hvor der er sket enkelte ændringer og præciseringer af eksisterende elementer.

APV’en giver arbejdspladsen mulighed for at arbejde systematisk, effektivt og proaktivt med arbejdsmiljøet og ikke mindst lægge en plan for, hvordan arbejdsmiljøet på arbejdspladsen forbedres. APV'en er arbejdspladsens eget redskab. 




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev