Virksomheden skal - uanset valg af metode - sikre, at arbejdspladsvurderingen indeholder disse fire elementer:
Den gamle APV-metode er nu efter mere end 24 år gået på pension, den er erstattet af en ny og langt mere tidssvarende lovgivning.
Bekendtgørelse nr. 65 om systematisk arbejdsmiljøarbejde den består af flere gamle bekendtgørelser, som nu er skrevet sammen, og hvor der er sket enkelte ændringer og præciseringer af eksisterende elementer. Nu har vi altså en bekendtgørelse, der understøtter den retning.
En kort opsummere de nye faser i APV-processen:
APV arbejdet skal nu være mere proaktiv, og problemerne løses når de konstateres.
Proaktiv tilgang med farvekodning
Med den nye lovgivning skal du tænke mere proaktivt:
Bekendtgørelsen markerer på den måde det sporskifte, der har præget arbejdsmiljølovgivningen gennem de seneste år, hvor fokus på forebyggelse gennem samarbejde om sikkerhed og sundhed på alle niveauer i arbejdsmiljøorganisationen er blevet dominerende.
Med Bekendtgørelse no. 65 om Systematisk arbejdsmiljøarbejde har vi altså en bekendtgørelse, der understøtter den retning.
APV’en giver arbejdspladsen mulighed for at arbejde systematisk, effektivt og proaktivt med arbejdsmiljøet og ikke mindst lægge en plan for, hvordan arbejdsmiljøet på arbejdspladsen forbedres. APV'en er arbejdspladsens eget redskab.
Den væsentligste ændring i den nye bekendtgørelse er, at der lægges mere vægt på risikovurdering og opfølgning. Dette betyder, at virksomhederne skal være mere proaktive i deres tilgang til at identificere risici og sikre, at de trufne beslutninger og tiltag faktisk fører til forbedringer i arbejdsmiljøet.
Det ser ud til, at den nye lovgivning ønsker at sikre, at APV’en ikke blot er en øvelse i papirarbejde, men en løbende og dynamisk proces, der fører til reel forandring og forbedring af arbejdsmiljøet.
Når det gælder udarbejdelse af en APV, er der metodefrihed, så længe arbejdsmiljøgruppen er inddraget i hele processen, alle ledere og medarbejdere er omfattet og APV’en dokumenteres skriftligt. APV’en skal nemlig være tilgængelig og synlig for både medarbejdere, ledelse og Arbejdstilsynet.
Bekendtgørelse nr. 65 om systematisk arbejdsmiljøarbejde det består af flere gamle bekendtgørelser, som nu er skrevet sammen, og hvor der er sket enkelte ændringer og præciseringer af eksisterende elementer.
APV’en giver arbejdspladsen mulighed for at arbejde systematisk, effektivt og proaktivt med arbejdsmiljøet og ikke mindst lægge en plan for, hvordan arbejdsmiljøet på arbejdspladsen forbedres. APV'en er arbejdspladsens eget redskab.