APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sygefravær og arbejdsmiljø

Sygefravær og arbejdsmiljø

Virksomheden har pligt til at inddrage sygefraværet, når den udarbejder eller reviderer sin arbejdspladsvurdering (APV). Det skal sikre, at virksomhe­den vurderer de forhold i dens arbejdsmiljø, der kan medvirke til sygefravær.

 

Forpligtelsen til at inddrage sygefraværet i APV-arbejdet påfører ikke også virksomheden en pligt til at nedbringe sygefraværet.

Der findes ingen facitliste for eller formkrav til, hvordan man inddrager sygefraværet i arbejdsmiljøarbejdet. Denne folder skal betragtes som inspi­ration til den dialog mellem medarbejdere og ledelse, som er nødvendig for at gøre noget ved eventuelle arbejdsmiljøproblemer. Sygefravær skal først og fremmest indgå i arbejdsmiljøarbejdet via et samarbejde mellem virksomhe­dens ledelse og medarbejdere – herunder sikkerhedsorganisationen og sam­arbejdsudvalget. Derimod skal sikkerhedsorganisationen ikke forholde sig til individuelle medarbejderes sygefravær.

Folderen vejleder både specifikt om, hvordan virksomheder kan efterleve lovens krav om at inddrage sygefraværet i arbejdspladsvurderingen (se af­snittet om Sygefravær i arbejdspladsvurderingen), og om de metoder, der i øvrigt kan bruges i arbejdet med sygefravær - herunder udarbejdelse af en sygefraværspolitik. Det er frivilligt for virksomheden at udarbejde en syge­fraværspolitik, men hvis den har en sygefraværspolitik, er det et af de ele­menter, der indgår i vurderingen af, om virksomheden ligger væsentligt over lovens krav.

 

Kilde: arbejdstilsynet Læs mere her




Tilmelding til nyhedsbrev