APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Hvem kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant?

Hvem kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant?

 
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.

Arbejdsmiljøloven anfører ikke krav om anciennitet og kvalifikationer, men som "tommelfingerregel" følges ofte retningslinjerne for valg af tillidsrepræsentant fra det pågældende overenskomstområde.

Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer alle faggrupper i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker i virksomheden. Der er ingen krav om, at arbejdsmiljørepræsentanten skal være medlem af en faglig organisation.

Hvis der er tale om en uorganiseret ansat, skal bestemmelserne om valgbarhed følge reglerne for tillidsrepræsentantvalg inden for tilsvarende overenskomstområde, men der kan ikke stilles krav om, at den pågældende skal være medlem af et fagforbund.
 
Hvem kan stemme?

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af medarbejderne i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Alle medarbejdere, inklusive elever, vikarer m.fl., som arbejder minimum 10 timer om ugen, kan stemme. Arbejdsgiveren og arbejdslederen kan ikke stemme.


Hvem kan ikke vælges

Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere og elever kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant

 
Forberedelser til valget

Det er en god idé, at arbejdsgiveren i god tid før valget informerer om, hvad arbejdet i en arbejdsmiljøgruppe omfatter, og hvordan arbejdet med arbejdsmiljø vil gavne virksomheden som helhed.
 

Det kan også være information, der afmystificerer arbejdsmiljørepræsentantrollen og belyser de positive sider ved rollen, f.eks. at arbejdsmiljørepræsentanten:
  • Ikke skal vide alt om arbejdsmiljø. Med sund fornuft kan man nå langt.
  • Ikke skal kontrollere sine kolleger, men mere være deres dialog- og sparringspartner.
  • Ikke står alene med arbejdsmiljøopgaverne – alle skal samarbejde om arbejdsmiljøet.
Informationen kan gives mundtligt over morgenkaffen eller på et møde, hvor alle i virksomheden er samlet og/eller via e-mail, opslag i kantinen eller andre steder i virksomheden, som bruges til skriftlig information.
 
Informationen kan være med til at motivere medarbejderne til at stille op eller i det mindste få dem til at bakke op om arbejdet med arbejdsmiljø, så en nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant fra start af føler en opbakning fra kollegerne.
 
Tid kan også være en faktor, som reducerer interessen for rollen som arbejdsmiljørepræsentant. Det er derfor vigtigt at gøre klart, hvor meget tid arbejdsmiljørepræsentanten skal bruge på sit hverv. Arbejdsgiveren skal sørge for, at medlemmerne af arbejdsmiljøgrupperne får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er i rimelig forhold til den pågældende virksomheds art og den arbejdsmiljømæssige standard.
 
Indtil selve valget kan medarbejderne opfordre hinanden til at stille op. De medarbejdere, der ønsker at stille op, oplyser det til arbejdsgiveren. Inden valget bør alle få at vide, hvem der stiller op, så medarbejderen er klar over, hvem de kan stemme på.
 
Gennemførelse af selve valget

Der er ingen specifikke regler for, hvordan valget skal foregå i praksis. Det er dog en god idé at udsende en indkaldelse til valget med minimum 14 dages varsel.
 

Valget kan f.eks. foregå skriftligt, hvor medarbejderne ikke er fysisk samlet, men kan også foregå på et personalemøde eller lignende i det område, som arbejdsmiljøgruppen skal dække. Afstemningen bør foregå skriftligt, hvis der anmodes om det.
 

Typisk vil den medarbejder, som får mere end halvdelen af samtlige medarbejderes stemmer være valgt. Er dette ikke muligt, er den medarbejder, som har fået flest stemmer valgt.

Valgenes gyldighed 
Om valgenes gyldighed siger de fleste overenskomster på det private område, at valget kun betragtes som gyldigt, når mere end halvdelen af samtlige beskæftigede arbejdere har stemt for den pågældende. Valget er for organiserede ansatte først gyldigt, når den faglige organisation har godkendt valget og har meddelt dette til den modstående arbejdsgiverorganisation eller den ikke organiserede arbejdsgiver.

Valget skal i alle tilfælde meddeles arbejdsgiveren. Hvis det er en uorganiseret ansat, der er valgt, skal den pågældende selv meddele det til arbejdsgiveren. Beskyttelsen indtræder fra det tidspunkt, valgets resultat meddeles arbejdsgiveren, uanset om funktionen først indtræder senere, når eventuelle indsigelser er behandlet fagretligt.
 



Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev