Arbejdspladsbrugsanvisningen kan laves som et tillæg til leverandørbrugsanvisningen.
Når jeres arbejdsplads modtager faremærkede produkter er leverandøren forpligtet til at levere en 16-punkts leverandørbrugsanvisning (LBA) - også kaldet et sikkerhedsdatablad. Ofte kan man også hente disse på Internettet.
Da leverandøren ikke har noget kendskab til den enkelte arbejdsplads og hvordan produktet hér anvendes, skal arbejdspladsen skrive disse lokale informationer ned i et tillæg.
I tillægget skal der fx oplyses om:
Det er vigtigt at bemærke, at I ikke skal gengive oplysninger fra leverandørbrugsanvisning (LBA), men at I skal tilføje yderligere oplysninger.
Tillægsskema
Man kan for stoffer og materialer, der minder om hinanden med hensyn til farlighed og anvendes på samme måde, nøjes med at lave én fælles brugsanvisning.
Vi anbefaler, at I sætter APB’erne i en mappe mærket "Brugsanvisninger", og hænger en kopi af APB’en op, hvor produktet anvendes.
Alle medarbejdere, der har med produktet at gøre, skal gøres bekendt med indholdet i såvel leverandørbrugsanvisningen som tillægsskemaet. Medarbejderne skal desuden vide hvor mappen med brugsanvisninger er, og den skal være let at komme til.
Læs mere om arbejdspladsbrugsanvisning, leverandørbrugsanvisning mm. på Arbejdstilsynets hjemmeside