APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
AMO's opgaver og funktion

Arbejdsmiljøudvalgets opgaver

Arbejdsmiljøudvalget har ansvaret for at planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal tage sig af de problemer med arbejdsmiljøet, som de lokale arbejdsmiljøgrupper ikke kan løse selv. Udvalget kan også tage initiativ til større, tværgående arbejdsmiljøindsatser.
 

Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. 

  • Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. 
  • At kontrollere arbejsmiljøarbejdet og orientere arbejdsmiljøgrupperne om det.
  • Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom. 
  • I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation (AMO) skal AMO deltage i hele APV-processen. Det gælder, både når I planlægger, tilrettelægger og gennemfører APV’en og når I følger op på løsninger og opdaterer handlingsplanerne. 
  • Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. 
  • Rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift. 
  • Sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden. 
  • Holde sig orienteret om lovgivning om beskyttelse af de ansatte mod sikkerheds- og sundhedsrisici. 
  • Opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion, tilpasset arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for, at der føres stadig kontrol med overholdelse af instruktionerne. 
  • Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan. 
  • Sørge for udarbejdelse af en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning med oplysning om medlemmer, og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen. 
  • Medvirke aktivt til en samordning af arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted.
  

Arbejdsmiljøgrupper:

De lokale arbejdsmiljøgrupper er motoren, der driver vores arbejdsmiljøindsats fremad og sikrer, at lovgivningen bliver fulgt. Gruppen består af lederen og en valgt arbejdsmiljørepræsentant på den enkelte arbejdsplads.


De vigtigste opgaver er:

  • Planlægge og deltage i aktiviteter, der skal beskytte de ansatte og forebygge risici.
  • Deltage i planlægning af arbejdsmiljøarbejdet og tage aktiv del i APV-arbejdet.
  • Sikre, at årsager til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges grundigt, og at gentagelser forebygges og hindres.
  • Overvåge, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
  • Sørge for, at der gives effektiv oplæring og instruktion til alle ansatte.
  • Fremme en adfærd, der øger egen og andres sikkerhed og sundhed.
  • Fungere som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget, så der sikres en god kommunikation.
  • Forelægge arbejdsmiljøproblemer for arbejdsmiljøudvalget, som arbejdsmiljøgruppen ikke selv kan løse, eller som er generelle for virksomheden.

Arbejdsmiljøgruppens arbejde er ikke bare vigtigt – det er essentielt for vores fælles trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen. Jeres engagement og indsats er drivkraften bag vores succes, og din arbejdsplads ser frem til at have dig med på holdet.




Tilmelding til nyhedsbrev