APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Er der regler om førstehjælpsudstyr på jobbet

Førstehjælpsudstyr på arbejdspladsen

Der er lovgivningsmæssigt krav om, at der skal være førstehjælpsudstyr på jobbet

 

Spørgsmål:
Vi diskutere på vores arbejdsplads, om der er regler om førstehjælpudstyr på vores arbejdsplads.

Svar:
Der er regler om førstehjælpsudstyr på arbejdspladsen. I skal sikre jer, at følgende:

  • Arbejdsstedet skal være forsynet med passende ildslukningsudstyr, redningsudstyr samt fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde, når arbejdets art og forholdene i øvrigt gør det påkrævet.
  • Der skal være særlige lokaler til førstehjælp, når det er nødvendigt. Lokalerne skal i tilstrækkelig mængde indeholde nødvendigt udstyr og materiel, der er anbragt på hensigtsmæssige steder.
  • Lokaler til førstehjælp skal være let tilgængelige med bårer.

Det betyder bl.a., at:

  • Arbejdsstedet er forsynet med passende redningsudstyr samt fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde.

Jævnfør bekendtgørelse af lov om nr. 96 af 13. februar 2001 med senere ændringer.
 

Den danske lovgivning er i overensstemmelse med EU direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EU direktiv 89/654/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdsstedet og ILO konvention nr. 155 om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. 




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev