APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Er mit arbejdsmiljøkursus for gammelt

Hvornår skal man have et nyt arbejdsmiljøkursus?


Hvis dit kursusbevis fra det lovpligtige/obligatoriske arbejdsmiljøkursus er ældre end 01. april 1991, så skal det opdateres.  Har du været ”af” posten i en periode, og eksempelvis igen senere er blevet genvalgt, behøver du ikke en ny arbejdsmiljøuddannelse. Det er et krav fra Arbejdstilsynet at du kan fremvise det gyldige kursusbevis som ikke er ældre end 01. april 1991. 

 

Arbejdsmiljøleder eller Arbejdsmiljørepræsentant

Arbejdsmiljøuddannelsen er obligatorisk for medlemmer af arbejdsmiljøgrupperne. Både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal deltage på det lovpligtige kursus. En arbejdsleder udpeges af øvre ledelse, hvorimod en arbejdsmiljørepræsentant vælges af ens kollegaer. 


Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant. Dette er dog ikke et krav, men en anbefaling. 

 

Den supplerende arbejdsmiljøuddannelse

Medlemmerne af arbejdsmiljøgruppen har ret til 1½ dags efteruddannelse hvert år. Efteruddannelsen skal være afsluttet inden for tolv måneder, og kan ikke overføres til året efter uden aftale med arbejdsgiveren

 

Jeg har mistet mit kursusbevis fra arbejdsmiljøuddannelsen

Hvis deltageren ikke har et ”fysisk kursusbevis” kan kursusudbyderen udstede et nyt, hvis det kan dokumenteres, at deltageren har gennemført hele arbejdsmiljøuddannelsen. Hvis kursusbeviset ikke forefindes, eller hvis kursusudbyderen ikke eksistere mere skal deltageren gennemgå et nyt kursus. 




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev