APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk førstehjælp på jobbet

Kursus i psykisk førstehjælp på arbejdspladsen 

​​ - gør en forskel når ulykken rammer

Det psykiske beredskab mangler i den grad, rundt omkring på de danske arbejdspladser, og derfor har Arbejdstilsynet udstedt særskilte påbud til de virksomheder, som ikke har iværksat psykisk førstehjælp på arbejdspladsen. 

 

Den psykiske førstehjælp er ikke terapi eller behandling (psykologisk krisehjælp), men består af handlinger, der skal vise, at medarbejderen ikke er overladt til sig selv.

Hvis der er en særlig risiko for traumatiske hændelser i arbejdet, skal arbejdsgiveren sørge for, at der er de nødvendige foranstaltninger vedrørende psykisk førstehjælp, herunder bl.a. udpege personer, der kan stå for den psykiske førstehjælp. Om nødvendigt skal virksomheden indhente bistand fra særligt sagkyndige.

Fra 1. januar 2013 til 18. november 2022 har Arbejdstilsynet afgivet 304 afgørelser og påbud om psykisk førstehjælp efter besøg på arbejdspladser, som ifølge tilsynet manglede tilstrækkelige ’foranstaltninger’ for situationer, hvor ansatte udsættes for særlig risiko for traumatiske hændelser i arbejdet.

Læs mere her om vores kursus i "Psykisk førstehjælp på arbejdspladsen". Kursus i "Psykisk førstehjælp" på arbejdspladsen, kan sammensættes frit på kryds og tværs alt efter, hvilke konkrete ønsker og behov, I har.  Vi vi altid anbefale et forløb på mindst 1 dag. 

Kurset i psykisk førstehjælp giver dig viden om og mod til at handle.
Du lærer ikke at stille en diagnose eller udøve terapi. Kurset giver basisviden om håndtering af psykiske kriser.
Vi træner dig i at give en hjælpende hånd, men du bliver ikke behandler. Nøjagtigt som du heller ikke bliver anæstesilæge/ lægeassistent eller paramediciner/ ambulancebehandler af at tage et kursus i fysisk førstehjælp, så bliver du heller ikke terapeut eller psykolog af at deltage dette kursus. Men du bliver rustet til at turde tage hul på snakken.

Kurset er for dig, der gerne vil vide mere om, hvordan du bedst hjælper, rådgiver og støtter i forbindelse med psykiske hændelse.
Hvad enten du er leder, arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant, kollega eller arbejder i en HR funktion, så vil du få værktøjer og ny viden, der vil kunne hjælpe dig, når du står overfor et menneske i psykisk krise.

En traumatisk hændelse er en hændelse, hvor en person oplever eller er vidne til en hændelse, som fx indebærer:
•    Uventet død
•    Alvorlige skader
•    Overhængende fare for dødsfald
•    Alvorlige trusler mod egen eller andres fysiske eller psykiske sikkerhed eller sundhed.

 

Psykisk førstehjælp gives af en hjælper, der er udpeget til at stå for den psykiske førstehjælp, til en medarbejder, der har været udsat for en traumatisk hændelse. Hjælperen kan være en person fra virksomheden eller en ekstern person.
Virksomheden skal dog under alle omstændigheder have udpeget et antal personer, der kan stå for den indledende psykiske førstehjælp, indtil eventuelle eksterne kan overtage den psykiske førstehjælp.

Baggrund
Den 1. januar 2012 indførte Arbejdsstyrelsen den første instruks om ’psykisk førstehjælp i forbindelse med traumatiske hændelser i arbejdet’.
Året efter blev det udskilt som et selvstændigt emne hos Arbejdstilsynet, hvad der gav mulighed for at give særskilt påbud om ’manglende foranstaltninger vedrørende psykisk førstehjælp på arbejdspladser, hvor ansatte udsættes for en særlig risiko for traumatiske hændelser i arbejdet, og alle foranstaltningerne ikke er truffet’.

En virksomhed kan modtage påbud af følgende grunde:

1) Der er ikke udarbejdet en plan for psykisk førstehjælp.

2) Der er ikke udpeget medarbejdere, som kan stå for psykisk førstehjælp.

3) De udpegede medarbejdere har ikke fået den fornødne oplæring.

4) De udpegede medarbejdere udgør ikke et tilstrækkeligt antal.

5) De udpegede medarbejdere råder ikke over passende materiel.

6) De ansatte er ikke blevet underrettet om indholdet af beredskabsplanen

Kontakt os
I er altid velkomne til at kontakte APROPOS kommunikation og få rådgivning om, hvilke moduler der kan passe til jeres virksomhed og behov. Vi kan også skræddersy et kursus, til jeres ønsker og behov.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev