APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Hvad kan APV’en bruges til?

Arbejdspladsvurdering

 

Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal lave en Arbejdspladsvurdering (APV). Formålet er at hjælpe virksomheden til at finde ud af: 

Der skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende elementer indgår:
 

  • En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  • En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  • En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  • En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.
Arbejdsgiveren har det overordnede ansvar for, at virksomheden gennemfører APV, og at arbejdsmiljøorganisationen bliver inddraget i APV-arbejdet.

 

Kravene fremgår af Bekendtgørelse nr. 65, januar 2024 om Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde  
 

Der skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende elementer indgår:
 

  • En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  • En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  • En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  • En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.

Første gang I gennemfører en APV-proces, skal I afdække alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold. 

Derefter skal I gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, i arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet.

Hvis I fx indfører ny teknologi, begynder at bruge andre stoffer og materialer i produktionen eller jeres arbejdsopgaver ændrer karakter, skal I afdække og vurdere om det udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.
 

I skal altså gennemføre en APV-proces, når det er relevant. Derudover skal I sørge for, at I – som minimum – afdækker og vurderer alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold en gang hvert tredje år.
 

Nye ændringer i APV-bekendtgørelsen komplicerer brug af materialer fra AT.dk

Med de ændringer i lovgivningen pr. 1. februar 2024, som gør det lidt mere kompliceret at lave en ny APV (Arbejdspladsvurdering). De tjeklister og skabeloner, du finder på Arbejdstilsynets hjemmeside, er dog stadig et godt udgangspunkt. De er designet til at hjælpe med at afdække risici i arbejdsmiljøet og opfylde de grundlæggende krav. 

 

Hvem skal inddrages?
Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation,  deltager i hele processen vedrørende planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og ajourføring af arbejdspladsvurderingen. Det skal gennem arbejdsmiljøorganisationens påtegning på handlingsplanen,  dokumenteres, at arbejdsmiljøorganisationen har deltaget.
 
Arbejdsgiverens ansvar
Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
 
En undersøgelse, som Arbejdstilsynet har fået lavet af APV-indsatsen i 14 virksomheder over to år, viser, at det ikke spiller den store rolle, hvilke metoder, virksomheden anvender i APV’en. Det, der gør den store forskel er, om ledelsen bakker op og sørger for, at APV-processen bliver styret fra start til slut.



Tilmelding til nyhedsbrev