APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Hvad er reglerne for pauser på jobbet

Hvad er reglerne for pauser på jobbet


Spørgsmål:
Skal jeg stå til rådighed for min arbejdsgiver når jeg har pause. Hvad er reglerne for pauser på jobbet.

Svar:

Det følger af arbejdstidsdirektivet § 3, at ”en lønmodtager med en daglig arbejdstid på mere end 6 timer har ret til en pause af et sådant omfang, at pausens formål tilgodeses.”

Denne EU-dom lægger rammerne for bl.a. pauser på arbejdspladsen.
C-337/95 (Commission of the European Communities v. France): Denne dom fra 1997 omhandler reglerne om pauser og hviletid og fastslår, at arbejdsgivere skal sikre, at medarbejderne får tilstrækkelig hvile.

 

Visse overenskomster indeholder bestemmelser om pausens placering og længde. Medmindre andet er aftalt, ligger det indenfor ledelsesrettens grænser at bestemme, hvornår pausen skal ligge. Placering skal dog som udgangspunkt ske ”efter arbejdspladsens normale regler for planlægning af arbejdstiden”. 

 

Arbejdstidsloven regulerer ikke længden eller placering af en pause. Formuleringen om, at ”pausens formål skal tilgodeses”, kan imidlertid tolkes således, at placering af pausen i begyndelsen eller slutningen af en vagt ikke er i overensstemmelse med formålet.

 

Pauserne er som udgangspunkt selvbetalte, og virksomheden kan normalt ikke gribe ind i en pause.

Overenskomst og ikke overenskomst
Hvis der er overenskomst på din arbejdsplads, har du ret til pause, når din arbejdstid overstiger fem timer. Hvis der ikke er overenskomst på din arbejdsplads, har du ret til pause, når du har en daglig arbejdstid på mere end seks timer.
 

Skal man stå til rådighed for arbejdsgiveren i pausen?

Hvis du gør det, har du ret til betaling i pausen. Hvis du overvejende bruger din pause på at arbejde, skal du have en ny pause på et andet tidspunkt den arbejdsdag. Får du ikke betalt din pause, skal du heller ikke stå til rådighed. Så må du gøre det, du vil – altså gå en tur, gå på Facebook og så videre. Betaler arbejdsgiveren pausen, kan det bestemmes, at du ikke må gå uden for området.

Overenskomster, love og direktiver regulerer, hvad du som minimum har ret til. Din kontrakt, arbejdspladsens personalepolitik eller overenskomsten kan stille dig bedre, men ikke ringere end arbejdsmiljølovgivningen og arbejdstidsdirektivet.


Unge under 18 år

I henhold til arbejdsmiljølovens § 61, stk. 3, skal unge under 18 år have en pause på mindst 30 minutter, hvis den daglige arbejdstid overstiger 4½ time. Pausen skal ifølge bestemmelsen være passende beliggende og om muligt sammenhængende.

 

Arbejdstilsynets vejledning D.2.3 indeholder speciale retningslinjer i forhold til pauser ved arbejde, hvor der anvendes ”skærmterminaler”, eksempelvis kontorarbejdspladser, udgangskasser og kontrolrum, og når medarbejderen regelmæssigt og i en ikke ubetydelig del af arbejdstiden arbejder ved en skærm.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev