APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kursus i anmeldelse af arbejdsskader

Kursus i anmeldelse af arbejdsskade via EASY


Når der er sket en arbejdsulykke på virksomheden, har I som arbejdsgivere pligt til at anmelde den digitalt senest ni dage efter skadelidtes første fraværsdag, hvis medarbejderen ikke er i stand til at arbejde i mindst en dag ud over tilskadekomstdagen. Anmeldelsen sikrer, at de rette myndigheder og parter bliver orienteret, og at medarbejderen eventuelt kan søge erstatning.



Er du usikker på, hvordan I anmelder en arbejdsulykke, herunder hvordan I bruger EASY. 

EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets elektroniske anmeldesystem for arbejdsulykker. Som virksomhed skal I anmelde en arbejdsulykke digitalt. 
 

  • Hvad skal anmeldelsen indeholde?
  • I har pligt til at anmelde en arbejdsulykke inden ni dage fra første fraværsdag
  • Pårørende, kollegaer og fagforeninger m.fl. kan også anmelde en arbejdsulykke
  • Hvad sker der, når en arbejdsulykke er blevet anmeldt i EASY?
  • Brug jeres anmeldelser i EASY til at forebygge flere arbejdsulykker

Sådan anmelder du din arbejdsskade
Hvis du kommer ud for en ulykke, har din arbejdsgiver pligt til at anmelde din arbejdsskade til deres forsikringsselskab.

Hvis du har fået en sygdom på grund af dit arbejde, er det din praktiserende læge eller speciallæge, der skal anmelde det til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Hvis din arbejdsgiver eller din læge ikke anmelder ulykken eller sygdommen, kan du selv anmelde den direkte til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring:

 
Anmeld arbejdsskader via EASY
Den 17. juni fik Danmark et nyt system til anmeldelse af arbejdsulykker. Det nye EASY-system gør det lettere for brugerne at anmelde ulykker.
 
Opbygningen af anmeldelsen er blevet forenklet, kommunikationen er blevet klarere, og der er færre trin i processen. Det skal bidrage til, at flere arbejdsulykker bliver anmeldt korrekt. Samtidig skal virksomhederne bruge færre ressourcer på at anmelde. 
 
Det nye system EASY er blevet til i et tæt samarbejde mellem Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Arbejdstilsynet og ATP.



Tilmelding til nyhedsbrev