APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Må en leder kontakte en syg medarbejder

Må en leder godt kontakte en syg medarbejder

 

Som udgangspunkt må chefen faktisk godt ringe til en medarbejder, som ligger syg derhjemme. Medarbejderen har - så vidt sygdommen tillader det - en egentlig pligt til at bistå med, at virksomhedens drift kan fortsætte så godt som muligt, mens medarbejderen er syg.

God råd til dig som er leder

Som leder har du stor betydning for, hvor lang tid forløbet samlet set kommer til at tage. Samtidig oplever vi, at jo mere viden lederne har, jo større er chancerne for en vellykket rehabilitering af en stressramt kollega/ medarbejder.

Være opsøgende og nærværende 
Her ville kunne være et behov for, at du som leder melder tydeligt ud, at du nok skal gribe det, som medarbejderen må slippe af opgaver, og at du tager hånd om kollegaerne.
Gør det tydeligt, at der fortsat er en plads til din kollega, når vedkommende bliver klar igen, og at du fortsat værdsætter kollegaen for kollegaens kvaliteter.
Hvis jeres relation gør det naturligt, kan du evt. sætte ord på, at det er almindeligt at føle skyld - og at det kan være en god idé, hvis din medarbejder overvejer, hvordan kollegaen vil håndtere den første kontakt til kollegaerne efter sygemeldingen.

 

  • Husk at være klar og tydelig. Når en kollega har stress, angst eller depression, vil kollegaens oplevelse af, hvilke krav og forventninger der stilles, blive påvirket. Derfor er det vigtigt, at du siger tingene direkte. Pas endelig på med at pakke tingene ind. Som udgangspunkt vil den syge fortolke enhver uklarhed på den mest muligt negative måde
  • Husk at træde varsomt. Det er være at opmærksom på, at hvis lederen ved at medarbejderen er sygemeldt på baggrund af stress, så skal virksomheden træde ekstra varsomt, da sygdommen måske forværres af, at chefen ringer til den syge medarbejder. Det er lederens ansvar at sørge for at den sygemeldte får ro i sygemeldningsperioden.

Under kollegaens stresssygemelding vil det være vigtigt for den stresssygemeldte, at kollegerne viser omsorg evt. i form af sms-kontakt, blomster, et lille brev eller lignende. Ikke så gerne med telefonopringninger, da dette kan stresse mere end nødvendigt. .


Chefen må ikke spørge om, hvad medarbejderen fejler
Men må chefen så også spørge, hvad medarbejderen fejler?

Nej, lyder det korte svar. Det vil som udgangspunkt være en overtrædelse af helbredsoplysningsloven. En større virksomhed er eksempelvis blevet dømt til at betale en godtgørelse på 10.000 kr. til en medarbejder, som på en sygefraværssamtale følte sig frittet ud om, hvad vedkommende fejlede - selvom kollegaen faktisk selv var begyndt at tale om, hvad vedkommende fejlede.

Den 1. juli 2005 blev sygedagpengeloven ændret.
Det betyder, at der er kommet stor fokus på at delvis raskmelde sygemeldte. Loven blev også ændret, så kommunen inddeler de
sygemeldte i tre kategorier.
De sygemeldte, som kommunen mener har den største risiko for ikke at vende tilbage til arbejdsmarkedet, kaldes risikosager.
Risikosager skal føles op mindst hver fjerde uge.
For andre sygemeldte gælder det, at kommunen skal følge op mindst hver ottende uge.



Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev