Som udgangspunkt må chefen faktisk godt ringe til en medarbejder, som ligger syg derhjemme. Medarbejderen har - så vidt sygdommen tillader det - en egentlig pligt til at bistå med, at virksomhedens drift kan fortsætte så godt som muligt, mens medarbejderen er syg.
God råd til dig som er leder
Som leder har du stor betydning for, hvor lang tid forløbet samlet set kommer til at tage. Samtidig oplever vi, at jo mere viden lederne har, jo større er chancerne for en vellykket rehabilitering af en stressramt kollega/ medarbejder.
Være opsøgende og nærværende
Her ville kunne være et behov for, at du som leder melder tydeligt ud, at du nok skal gribe det, som medarbejderen må slippe af opgaver, og at du tager hånd om kollegaerne.
Gør det tydeligt, at der fortsat er en plads til din kollega, når vedkommende bliver klar igen, og at du fortsat værdsætter kollegaen for kollegaens kvaliteter.
Hvis jeres relation gør det naturligt, kan du evt. sætte ord på, at det er almindeligt at føle skyld - og at det kan være en god idé, hvis din medarbejder overvejer, hvordan kollegaen vil håndtere den første kontakt til kollegaerne efter sygemeldingen.
Under kollegaens stresssygemelding vil det være vigtigt for den stresssygemeldte, at kollegerne viser omsorg evt. i form af sms-kontakt, blomster, et lille brev eller lignende. Ikke så gerne med telefonopringninger, da dette kan stresse mere end nødvendigt. .