Det nødvendige antal arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes af arbejdsgiveren i samarbejde med medarbejderne og arbejdslederne ud fra en vurdering af en række hensyn.
Valg af arbejdsmiljørepræsentant
Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) består af personer i virksomheden, som har vigtige nøglefunktioner i forhold til virksomhedens arbejdsmiljø: Arbejdsgiveren, udpegede arbejdsledere, valgte arbejdsmiljørepræsentanter. Arbejdsgiveren eller en repræsentant for denne er formand for AMO.
Arbejdsmiljøgrupper
En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant.
For hver arbejdsmiljøgruppe skal arbejdsgiveren i samarbejde med medarbejderne og arbejdslederne tage stilling til, inden for hvilken del af virksomheden arbejds-miljøgruppen skal varetage sine opgaver. Virksomhedens arbejdsmiljøgrupper skal tilsammen varetage alle medarbejderes interesser og behov.
Hvis arbejdslederen og arbejdsmiljørepræsentanten ikke er til stede samtidig, er det den, der er til stede, der varetager arbejdsmiljøgruppens opgaver. Den, der har været fraværende, skal hurtigst muligt have besked om, hvad der er sket i dennes fravær.
Arbejdsgiveren er formand i arbejdsmiljøudvalget, men arbejdsgiveren kan vælge at lade en repræsentant være formand. Arbejdsgiveren skal også sørge for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven som helhed.
Virksomhedens øverste ledelse skal være repræsenteret i AMO.
På større virksomheder kan der oprettes flere arbejdsmiljøudvalg, og der kan oprettes en AMO i mere end to niveauer. Der kan fx oprettes et tredje niveau i form af et hovedarbejdsmiljøudvalg eller andet, når virksomhedens struktur taler for det, og AMO består af flere arbejdsmiljøudvalg.
Arbejdsgiverens pligter i forhold til arbejdsmiljøorganisationen
Arbejdsmiljøudvalgets opgaver
Arbejdsmiljøgruppens opgaver