D | S | F | A | H | B | M | R | U | O | K | Æ | L | N | T | V | E | 1 | 3 |
Definition på en arbejdsgiver, virksomhedsleder, arbejdsleder |
Arbejdsgiveren er ejer af virksomheden og vil være den, som står opført hos Skat som ejer af virksomhedens CVR/ SE nr. (fx administrerende direktør eller kommunaldirektør). Disse er ikke forpligtet til at deltage i sikkerhedsgruppens arbejdsmiljøuddannelse. På den anden side kan de have nytte af uddannelsen, især hvis de varetager arbejdslederens funktion i sikkerhedsgruppen eller formandens opgaver i sikkerhedsudvalget/ hovedsikkerhedsudvalget. En arbejdsgiver kan ikke i forhold til arbejdsmiljøloven fraskrive sig sit ansvar ved at "overdrage" eller delegere det til arbejdsledere eller medarbejdere. Heller ikke ved skriftligt at pålægge dem ansvaret. |
Definition på en ulykke |
Den klassiske definition er (skrevet på advokatsprog):
"En ulykke er en udefra kommende og virkende af den forsikredes vilje uafhænige pludselige indtrædende begivenhed, der har skadelige påvrkninger af den pågældendes helbredstilstand til følge". Det betyder, at du ikke kan forvente at få erstatning, hvis ulykken er opstået, fordi du får et ildebefindende og falder ned ad en trappe, eller fordi du løfter noget tungt og får et alvorligt vrid i ryggen. |
Den daglige hviletid er en selvstændig og uafhængig ret for arbejdstagere |
EU-Domstolen har i en ny afgørelse (C-477/21) af 2. marts 2023 fastslået, at medlemsstaterne skal sikre, at arbejdstagere tildeles en daglig hviletid på 11 timer som en selvstændig ret, der skal tildeles uafhængigt af den ugentlige hviletid, som følger af direktivet om tilrettelæggelse af arbejdstiden (”arbejdstidsdirektivet”). Konsekvenser af arbejdstidsdirektivet og EU-Domstolens afgørelser
|
Den daglige leder af arbejdsmiljøarbejdet |
Arbejdsgiveren skal - efter høring af sikkerhedsudvalget - udpege en leder af det daglige sikkerheds- og sundhedsarbejde. Den daglige sikkerhedsleder kan være et af sikkerhedsudvalgets medlemmer eller en person, der er ansat til at varetage virksomhedens arbejdsmiljøarbejde i samarbejde med sikkerhedsorganisationen. For at sikkerhedsudvalgets opgaver kan løses effektivt i det daglige, er det nødvendigt, at der er en person, der kan handle på udvalgets vegne. Det er denne funktion, som den daglige sikkerhedsleder har. I store virksomheder kan der være mere end én daglig sikkerhedsleder. Det kan være tilfældet, når antallet af ansatte er så stort, at det ikke vil være muligt for én person at overkomme den daglige sikkerhedsleders opgaver. Det afhænger af de sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer i virksomheden samt af virksomhedens art og standard - herunder hvordan arbejdsmiljøarbejdet er organiseret og fungerer i praksis - om der er behov for flere sikkerhedsledere. Den daglige sikkerhedsleder skal samarbejde med sikkerhedsgrupper og sikkerhedsudvalg og er bindeled mellem arbejdsgiveren og sikkerhedsudvalgene. Det betyder, at sikkerhedslederen løbende skal involveres i sager, som forelægges for arbejdsgiveren, så det bliver muligt at afklare, hvilke problemer der har en mere generel eller overordnet betydning |
Den fornødne tid til arbejdsmiljøarbejde |
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der stilles den nødvendige tid og de nødvendige midler til rådighed for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere til at deltage i både den obligatoriske og den supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Desuden skal arbejdsgiveren betale udgifterne til uddannelserne og godtgøre tab af indtægt som følge af at deltage i uddannelser. |
Den lovpligtige registrering af medarbejdernes daglige arbejdstid |
Den lovpligtige registrering af medarbejdernes daglige arbejdstid rykker ind på danske arbejdspladser til sommer. Dette er følgen af et lovforslag, som blev endeligt vedtaget den 23. januar 2024 med ikraftræden den 1. juli 2024. Der stilles følgende krav til tidsregistreringssystemet:
Registreringskravet vil gælde for alle arbejdstagere, med undtagelse af særlige arbejdstagere kaldet ”selvtilrettelæggere”.
|
Den årlige drøftelse |
Det er arbejdsgiveren, der skal indkalde til drøftelsen, og det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at der følges op på de beslutninger, som træffes.
Desuden er drøftelsen med til at afklare behovet for kompetenceudvikling og dermed ønskerne til supplerende uddannelse af arbejdsmiljøorganisationen. I virksomheder med under 10 ansatte skal det drøftes, om der i virksomheden er den nødvendige viden om arbejdsmiljø.
|
Det kan være dyrt at glemme at lave en APV |
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af §§ 2 og 3, er opfyldt. |
Dispensation fra mødereglerne |
Ifølge loven om arbejdsmiljø skal alle virksomheder holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor arbejdsgiveren i samarbejde med de ansatte tilrettelægger det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø. Antallet af møder i arbejdsmiljøudvalget vil formentlig ligge mellem 2 - 4 møder om året. |
Screening |
Screening er en hurtig gennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø.
Formålet er at finde de virksomheder, som har væsentlige arbejdsmiljøproblemer og udtage dem til et grundigt tilsyn - et tilpasset tilsyn. Alle virksomheder bliver screenet Arbejdstilsynet screener alle virksomheder med ansatte og sorterer dem i to grupper:
Det er hovedreglen, at screeningen er uanmeldt og at besøget i gennemsnit varer to timer. Tidsforbruget afhænger af virksomhedens arbejdsmiljøniveau og størrelse. Derfor bliver nogle virksomheder screenet på kortere tid, mens andre virksomheder tager længere tid. |
Selvtilrettelæggere - Arbejdstidsdirektivet |
Det skal fremgå af ansættelseskontrakten, at arbejdstageren er selvtilrettelægger, og dermed er undtaget fra arbejdstidslovens bestemmelser om maksimal ugentlig arbejdstid, krav om pause og varighed af natarbejde. Det vil således være nødvendigt at opdatere ansættelseskontrakter for arbejdstagere, der må betragtes som selvtilrettelæggere. ”Selvtilrettelæggere” skal ifølge lovforslaget forstås mere snævert. Den vil således finde anvendelse på visse højtstående ledere, hvis arbejdstid som helhed ikke måles eller fastsættes på forhånd, eftersom de ikke er forpligtet til at være på arbejdspladsen på bestemte tidspunkter, men selvstændigt kan bestemme deres tidsplan.
Medarbejderen er i følge lovforslaget ”selvtilrettelægger” når der er tale om: Medarbejdere, der selv kan tilrettelægge (hele) arbejdstiden, eller medarbejdere, hvis arbejdstid på grund af særlige forhold i deres job ikke kan måles fuldstændigt eller forudbestemmes på forhånd, og
Den vil ligeledes finde anvendelse på visse eksperter, erfarne advokater i et ansættelsesforhold eller akademikere, der har betydelig frihed til at bestemme deres arbejdstid. EU-Kommissionen har i en fortolkningsmeddelelse om arbejdstidsdirektivet udtalt, at det f.eks. kan være visse højtstående ledere, hvis arbejdstid som helhed ikke måles eller fastsættes på forhånd, eftersom de ikke er forpligtet til at være på arbejdspladsen på bestemte tidspunkter, men selvstændigt kan bestemme deres tidsplan. Ligeledes kan visse eksperter, erfarne advokater i et ansættelsesforhold eller akademikere, der har betydelig frihed til at bestemme deres arbejdstid, omfattes. |
Sikkerhedsgruppe/ arbejdsmiljøgruppe |
En sikkerhedsgruppe/ arbejdsmiljøgruppe består af to personer: Arbejdslederen for en afdeling/arbejdsområde og en sikkerhedsrepræsentant, der er valgt blandt og af de ansatte i den samme afdeling/arbejdsområde.
Sikkerhedsgruppen/ arbejdsmiljøgruppen skal oprettes inden for velafgrænsede afdelinger/arbejdsområder, uanset hvilke og hvor mange faggrupper der er repræsenteret i afdelingen/arbejdsområdet. |
Sikkerhedsrundering /Arbejdsmiljøgennemgang |
En sikkerhedsrundering er en metode for sikkerhedsgruppen til at overvåge og kontrollere arbejdsmiljøforholdene på deres arbejdsplads. Sikkerhedsgruppen går sammen en ”runde” på arbejdspladsen. Jævnlige sikkerhedsrunder skal være med til at sikre en høj arbejdsmiljøstandard. Det er sikkerhedsgruppens opgave at holde øje med, at arbejdsmiljøet i deres område er i orden, d.v.s at sikkerhedsforanstaltninger i en afdeling fungerer, at de anvendes hele tiden, og at de giver den størst mulige beskyttelse. En sikkerhedsrunde i afdelingen/arbejdsområdet er samtidig medvirkende til, at sikkerhedsgruppen lærer sit arbejdsområde og de ansatte at kende, dels at de ansatte lærer sikkerhedsgruppen at kende.
Læs mere her om sikkerhedsrundering |
Sikkerhedsudvalg/ arbejdsmiljøudvalg |
Virksomheden skal oprette et sikkerhedsudvalg/ arbejdsmiljøudvalg, hvis virksomheden har 35 eller flere ansatte. Virksomhedens sikkerhedsgruppe(r) skal være repræsenteret i sikkerhedsudvalget/ arbejdsmiljøudvalg. På større virksomheder kan der oprettes flere arbejdsmiljøudvalg.
Det er hovedreglen, at alle ansatte skal medregnes, når det skal afgøres, om virksomheden skal oprette et sikkerhedsudvalg. Også ansatte, der er beskæftiget under ti timer om ugen, skal medregnes, medmindre virksomheden er en butik eller beskæftiger sig med kontor- eller administrationsarbejde. Der gælder særlige regler for midlertidige og skiftende arbejdssteder - herunder bygge- og anlægsarbejde (4) - samt for lastning og losning af skibe. |
Skal sikkerhedsdatablade være på Dansk |
Ja, sikkerhedsdatablade skal være på dansk og enten i papirform eller elektronisk. |
Skal skærmarbejde, der ikke udføres hjemme, også tælles med i forhold til de 2 dage |
Ja, hvis den ansatte udover skærmarbejde hjemme også udfører skærmarbejde andre steder fx på en kontorarbejdsplads, så er der en særlig regel vedr. hjemmearbejde, der angiver, at der skal ske en sammentælling af den ansattes skærmarbejdet i forhold til, om skærmarbejdet samlet set udføres mere end 2 dage om ugen som et gennemsnit set over en måned.
|
Skriftlige instruktioner |
Der findes forskellige typer af skriftlige instruktioner.
Der kan skelnes mellem:
|
Smileyordningen |
Arbejdstilsynets smileyordning blev indført for mere end 15 år siden. I den periode er Arbejdstilsynets tilsyn løbende blevet tilpasset, men smileyordningen er ikke fulgt med tiden og giver ikke et retvisende billede af virksomhedernes arbejdsmiljø, fx omfatter den ikke alle virksomheder, der får besøg af Arbejdstilsynet, og en grøn smiley kan misforstås som en blåstempling af virksomhedens arbejdsmiljø.
Med lovændringen lægges der op til, at den faktabaserede ordning skal omfatte alle virksomheder, som får besøg af Arbejdstilsynet, og vise antal tilsyn og afgørelser for den enkelte virksomhed. Kronesmileyen for certificerede virksomheder forsvinder også med den nye visningsordning, men det vil fremgå, hvis en virksomhed er certificeret. Når lovforslaget vedtages, vil oplysningerne være offentligt tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmeside, når IT-understøttelsen er udviklet, hvilket forventes at ske i 1. kvartal 2023.
|
Stor arbejdsmængde og tidspres |
Stor arbejdsmængde og tidspres kan bl.a. medføre stress og udbrændthed. Stress er ikke en sygdom i sig selv, men langvarig stress har ofte alvorlige konsekvenser for den enkeltes helbred, livskvalitet og arbejdspræstationer. Stor arbejdsmængde og tidspres kan især være en belastning, hvis de ansatte har ringe indflydelse og mangler social støtte i arbejdet. Når I skal vurdere, om stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
Uklare og modstridende krav kan bringe jer i svære dilemmaer – fx hvis der stilles høje krav til kvaliteten af jeres arbejde samtidig med, at I skal løse opgaverne på kort tid. Psykisk arbejdsmiljø - Bekendtgørelse 1406 - 2020 Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1406 af 26. september 2020 om psykisk arbejdsmiljø |
Supplerende arbejdsmiljøuddannelse |
Ud over den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på 22 timer har arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere ret, men ikke pligt, til to dages supplerende uddannelse. Find din supplerende arbejdsmiljøuddannelse her
Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at supplerende uddannelse efter stk. 2 inden for valgperioden sammenlægges og gennemføres samlet i stedet for inden for hvert funktionsår. Der kan dog ikke sammenlægges supplerende uddannelse af mere end 3 dages varighed.
|
Særlige regler for fiskeri, søfart og luftfart |
I forbindelse med søfart gælder arbejdsmiljøloven kun i forbindelse med lastning og losning. Har man sit arbejde på et skib eller et fiskeskib, er man omfattet af en række særlige arbejdsmiljøregler. Der er også særlige regler for luftfart.
Søfartens Arbejdsmiljøråd |
Fremmed arbejdskraft |
Køber, lejer eller låner en virksomhed ansatte fra en anden virksomhed, har den virksomhed, der modtager de ansatte, det fulde ansvar for deres sikkerhed.
Inden påbegyndelsen af beskæftigelsen skal den modtagende virksomhed fortælle den virksomhed eller afdeling, der afgiver de ansatte om:
Den virksomhed eller afdeling, der afgiver, lejer eller låner de ansatte ud, skal videregive oplysningerne til de ansatte. |
Fremmede håndværkere |
Håndværkeren skal rette sig efter de regler, der er på den fremmede arbejdsplads. Den modtagende arbejdsplads har et ansvar for den fremmedes sikkerhed. Samtidig skal den fremmede håndværker rette sig efter de regler, som håndværkerens egen virksomhed har givet om arbejdets udførelse. |
Ansættelsesbeviser og arbejdsvilkår |
Loven er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 22019/1152 om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i EU. Direktivet udvider de danske arbejdsgiveres pligt til at udlevere oplysninger til medarbejderne om deres ansættelsesvilkår. Som noget nyt introducerer direktivet herudover en række minimumskrav til medarbejdernes ansættelsesvilkår.
Den nye lov indebærer, at lønmodtagere med en arbejdstid på gennemsnitligt tre timer eller mere om ugen i en referenceperiode på fire uger har krav på et ansættelsesbevis. Det samme gør sig gældende for lønmodtagere, hvor der ikke på forhånd er fastsat en garanteret mængde betalt arbejde før ansættelsesforholdets begyndelse. Der er således tale om en skærpelse af reglerne i forhold til i dag, hvor en lønmodtager først har krav på et ansættelsesbevis, hvis ansættelsesforholdet har en varighed på mere end 1 måned, og hvis den gennemsnitlige, ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Arbejdsgiverens oplysningspligt udvides samtidig til at omfatte flere oplysninger, end hvad der følger af den nugældende ansættelsesbevislov. Blandt de centrale tilføjelser til arbejdsgiverens oplysningspligt er blandt andet, at der nu skal gives oplysning om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til andet fravær med løn end blot ferie, ligesom det bliver et krav at oplyse om eventuel ret til uddannelse. Hertil kommer, at der fremover skal oplyses om sociale sikringsordninger.
|
Arbejdsgiveren og APV |
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. |
Arbejdsmiljøloven |
Arbejdsmiljølovens ydre form er bygget op som kapitler, paragraffer og stykker.
|
Arbejdsmiljøpolitik |
Det overordnede formål med en arbejdsmiljøpolitik er at sikre en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, udvikler sig og oplever det arbejde, de udfører, som meningsfuldt. En arbejdsmiljøpolitik er mere end en opsummering af arbejdspladsens pligt til at optræde socialt ansvarligt. |
Arbejdsmiljøpolitik i virksomheden |
Det er ikke et krav, at en virksomhed skal udforme en (skriftlig) arbejdsmiljøpolitik. Men virksomhedens holdninger til arbejdsmiljøet skinner alligevel igennem i den daglige praksis. Og det skaber mere eller mindre bevidst en arbejdsmiljøpolitik.
|
Arbejdsmiljørådgiver |
Arbejdsmiljørådgivere, der er autoriserede på alle områder, kan bistå virksomheden med rådgivning om forebyggelse og løsning af arbejdsmiljøproblemer på følgende områder:
Arbejdsmiljørådgivere, der er autoriserede på alle områder, kan rådgive virksomheden generelt om dens egen indsats for at forebygge arbejdsmiljøproblemer. Den autoriserede rådgiver kan således rådgive virksomheder, der har fået:
|
Arbejdsmiljøuddannelse |
Målet med arbejdsmiljøuddannelsen er at ruste dig til dét, der er din opgave som medlem af arbejdsmiljøgruppen/ sikkerhedsgruppen; nemlig at styrke samarbejdet om arbejdsmiljøindsatsen på din arbejdsplads.
Vi tager i hele uddannelsesforløbet udgangspunkt i arbejdsmiljøproblematikker, som er relevante for dig og de øvrige deltagere, og kæder uddannelsens indhold sammen med en praktiske hverdag på din arbejdsplads.
APROPOS kommunikation er certificeret og godkendt som kursusudbyder af Arbejdstilsynet. Kontakt os her
|
Arbejdsmiljøudvalget og rådgivning |
Sikkerhedsudvalget rådgiver virksomheden om løsning af arbejdsmiljøspørgsmål. Ved en enig indstilling fra udvalget forudsættes det, at virksomheden følger rådet. Det er en naturlig følge af, at det er virksomhedens ledelse, der har formandsposten i udvalget. Hvis arbejdsgiveren ikke følger sikkerhedsudvalgets indstilling, skal det begrundes på et efterfølgende ekstraordinært møde, som skal afholdes inden tre uger fra den dato, hvor indstillingen er givet. Det samme gælder normalt, når udvalget afgiver flere indstillinger om samme sag. Mødereferatet skal indeholde en begrundelse, hvis arbejdsgiveren ikke følger udvalgets råd. |
Arbejdsmiljøudvalgets opgaver |
Arbejdsmiljøudvalget skal planlægge, lede og koordinere sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden – herunder arbejdsmiljøgruppernes arbejde.
Arbejdsmiljøudvalge skal deltage i planlægningen af ny produktion og ændringer i den eksisterende produktion, når det har betydning for arbejdsmiljøet. Det gælder fx:
|
Arbejdspladsbrugsanvisning |
Hvis I anvender et faremærket produkt, skal der udarbejdes en arbejdspladsbrugsanvisning. Formålet med arbejdspladsbrugsanvisningen er at medarbejderne skal vide, hvordan man undgår at blive påvirket/udsat, hvis man arbejder med farlige produkter. Man skal derfor kende til værnemidler, forholdsregler og hvad man gør, hvis der skulle ske et uheld.
Arbejdspladsbrugsanvisningen kan laves som et tillæg til leverandørbrugsanvisningen. |
Arbejdspladsvurdering (APV) |
Arbejdsgiveren vælger hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal gennemføres efter. Der skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende elementer indgår:
Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under hensyntagen til arbejdets art, de tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes i virksomheden, arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering. En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper, der er angivet i bilag 1. Stk. 6. Arbejdsgiveren skal gennemføre en arbejdspladsvurdering, når virksomheden har mindst én ansat, og arbejdspladsvurderingen skal omfatte samtlige ansatte. Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af §§ 2 og 3, er opfyldt. |
Arbejdstidsdirektivet omtales som direktiv 2003/88/EF |
EF's ministerråd vedtog i 1993 et direktiv om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden. Arbejdstidsdirektivet giver en minimumgaranti for:
|
Arbejdstilsynet |
Arbejdstilsynet er den danske myndighed,der har til formål at medvirke til at skabe et sikkert, sundt og udviklende arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser. |
AT-vejledning: Ansatte skal beskyttes mod krænkende handlinger |
Mange danskere bliver belastet psykisk af deres arbejde. Tilsynet med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladser er derfor løbende blevet styrket. Senest har Arbejdstilsynet fået mulighed for at træffe afgørelser om krænkende handlinger, hvis de udgør en risiko for den ansattes sikkerhed og sundhed. Arbejdstilsynet har i samarbejde med arbejdsmarkedets parter udarbejdet en ny vejledning på området. Vejledningen oplyser arbejdspladser om, hvad der forstås ved krænkende handlinger – både mellem ansatte og mellem ansatte og deres ledere – og hvordan arbejdspladser kan forebygge krænkende handlinger. |
Autoriseret arbejdsmiljørådgiver |
En autoriseret arbejdsmiljørådgiver er en virksomhed, der har specialiseret sig i at rådgive andre virksomheder om løsning af arbejdsmiljøproblemer. I skal betale rådgivningsvirksomheden for dens hjælp.
Arbejdsmiljørådgiveren kan f.eks. hjælpe med at udarbejde arbejdsmiljøpolitikker og -procedurer, rådgive om risikovurdering og sikkerhedsforanstaltninger, hjælpe med at gennemføre arbejdsmiljøforbedringer og med at planlægge og gennemføre opkvalificering og uddannelse inden for arbejdsmiljøområdet. |
Hvad skal arbejdsmiljødrøftelsen handle om |
Deltagerne skal vurdere, om det foregående års mål er nået. Har man året forinden fx sat et mål om at nedbringe sygefraværet, skal man vurdere, om dette mål er nået.
Har man under punkt 1 valgt at arbejde med virksomhedens psykiske arbejdsmiljø, skal der sættes mål for dette arbejde, fx at de ansattes oplevelse af indflydelse på egne arbejdsopgaver forbedres. Der kan i årets løb i virksomheden komme fokus på andre forhold end dem, der er sat mål for under den årlige arbejdsmiljødrøftelse. En ansat i virksomheden kan fx komme ud for en ulykke i forbindelse med sit arbejde, og denne situation skal der tages hånd om efter andre arbejdsmiljøregler.
Det er arbejdsgiverens ansvar, at samarbejdet for det kommende år bliver tilrettelagt. Hvis deltagerne er uenige, er det arbejdsgiveren, der har det sidste ord. |
Hvem kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant/ sikkerhedsrepræsentant? |
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som Arbejdsmiljørepræsentant/ sikkerhedsrepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Arbejdsmiljøloven anfører ikke krav om anciennitet og kvalifikationer, men som "tommelfingerregel" følges ofte retningslinijerne for valg af tillidsrepræsentant fra det pågældende overenskomstområde. Arbejdsmiljørepræsentanten/ Sikkerhedsrepræsentanten repræsenterer alle faggrupper i det område, som sikkerhedsgruppen dækker i virksomheden. Der er ingen krav om, at sikkerhedsrepræsentanten skal være medlem af en faglig organisation.
Hvem kan stemme?
Arbejdsmiljørepræsentanten/ Sikkerhedsrepræsentanten vælges af medarbejderne i det område, som sikkerhedsgruppen dækker. Alle medarbejdere, inklusive elever, vikarer m.fl., som arbejder minimum 10 timer om ugen, kan stemme. Arbejdsgiveren og arbejdslederen kan ikke stemme. |
Hvem medregnes ved opgørelse af antallet af ansatte? |
Alle ansatte - inkl. deltidsansatte - der ikke er virksomheds- eller arbejdsledere, skal medregnes ved opgørelsen af, om der skal etableres en sikkerhedsorganisation. Det gælder dog ikke på kontorer og i butikker, hvor der kun skal medregnes ansatte, der er beskæftiget mindst ti timer om ugen. Timetallet beregnes som et gennemsnit målt over tre måneder.
Også vikarer skal medregnes i arbejdsstyrken i den virksomhed, hvor de arbejder som afløsere.
Ansatte, der både er beskæftiget i udlandet og i hjemmevirksomheden, tæller med som ansatte i hjemmevirksomheden. Ansatte, der kun udfører arbejde i udlandet, tæller derimod ikke med, når det drejer sig om oprettelse af sikkerhedsorganisation i hjemmevirksomheden |
Hviletidsbestemmelserne - 11 timers reglen |
En del af hviletidsbestemmelserne. Reglen foreskriver, at medarbejderne som udgangspunkt skal have mulighed for at hvile mindst 11 timer fra en arbejdsdag slutter til en ny begynder. |
Hvilke former for tilsyn fra arbejdstilsynet findes der |
Et grundtilsyn er et tilsyn, hvor Arbejdstilsynet ser på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på en arbejdsplads.
Helhedsorienteret bygge- og anlægstilsyn Arbejdstilsynet fører tilsyn med, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet kan træffe afgørelse i sager, hvor problemer er forårsaget direkte eller indirekte af den enkeltes arbejdsfunktion og i sager om krænkende handlinger. Transport I de senere år er civile raketaktiviteter i Danmark steget i omfang. Udviklingen og opsendelse af civile raketter har været koncentreret omkring amatørraketforeninger, der opsender raketter fra militære øvelsesområder på land eller fra mobile opsendelsesplatforme på havet. Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at udenlandske virksomheder overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Arbejdstilsynets kontrollerer også, at udenlandske virksomheder er anmeldt til RUT (Registret for Udenlandske Tjenesteydere). |
Hvilke regler gælder ved hjemmearbejde |
Som udgangspunkt gælder hele arbejdsmiljølovgivningen ved hjemmearbejde. Med hjemmearbejde på denne temaside menes det arbejde, som ansatte udfører for deres arbejdsgivere hjemmefra. |
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant? |
Arbejdsmiljørepræsentanten har krav på at få den fornødne tid stillet til rådighed for sit arbejdsmiljøarbejde. Sikkerhedsrepræsentanten skal også orienteres om eventuelle besøg af Arbejdstilsynet og de påbud, der i den forbindelse måtte være afgivet. Arbejdsmiljøloven § 10 § 10. Arbejdsgiveren afholder udgifterne ved sikkerhedsrepræsentantens hverv og godtgør sikkerhedsrepræsentanten tab af indtægt.
Bekendtgørelse 575, af 21. juni 2001 § 20. Arbejdsgiveren skal sørge for, at medlemmerne af sikkerhedsgrupperne, sikkerhedsudvalget og den daglige leder af sikkerheds- og sundhedsarbejdet får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er rimelig i forhold til den pågældende virksomheds art og dens sikkerheds- og sundhedsmæssige standard. |
Hvorfor er godt samarbejde vigtigt |
Virksomhedens evne til at skabe et godt internt samarbejde er et meget vigtigt værktøj i arbejdsmiljøarbejdet. Et velfungerende samarbejde er centralt for et godt arbejdsmiljø, fordi det giver et optimalt grundlag for at træffe beslutninger og for at gennemføre dem.
|
Hvornår skal den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse være gennemført |
Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført, senest tre måneder efter at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere er valgt eller udpeget og ikke fra det tidspunkt, hvor de træder i funktion. |
Hvornår skal den supplerende arbejdsmiljøuddannelse være gennemført |
De to dages uddannelse skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for de første ni måneder, efter at den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses er afsluttet. Tidsfristerne skal medvirke til at få en så sammenhængende uddannelse som muligt. |
Hændelig uheld |
I princippet findes der ikke hændelige uheld. Derer altid en adfærd, der forårsager uheldene. Denne adfærdtilhører dog ikke nødvendigvis den, der kommer til skade.
Nåren risiko er blevetkonstateret på arbejdspladsen, bør man tage stilling til nedenståendespørgsmål. Kan risikoen fjernes? Nogle risici kan fjernes fuldstændigt. Fx kan man holde op med at benytte et farligt kemikalie. Kan risikoen reduceres? Hvis man ikkekan fjerne faren, kan man undersøge, om man kan behandle den aktuelle fare, så risikoen formindskes. Det kanske gennem personligt værneudstyr og ved ændring af procedurer og praksis mv. Kan risikoen tolereres? Ved at beskrive den givne risiko kan man afgøre, om risikoen er på et niveau, der kan accepteres. Kender man risikoen til bunds, ved man ofte også, hvordan man skal handle på den. Kan risikoengives videretil andre? Nogle gange kan det være hensigtsmæssigt at overføre en given risiko til specialister, der har trænet sig i at udføre en farlig opgave, og derfor udsætter sig for en mindre risiko. Nogle gange kan det være hensigtsmæssigt at overføre en given risiko til specialister, der har trænet sig i at udføre en farlig opgave, og derfor udsætter sig for en mindre risiko. |
Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde 2024 |
Nye regler i bekendtgørelsen om systematisk arbejdsmiljøarbejde skal gøre APV’en til et mere aktivt og handlingsorienteret redskab i arbejdsmiljøarbejdet. Ændringerne vil samtidig tydeliggøre de eksisterende roller i arbejdsmiljøorganisationen, så det bliver nemmere for virksomhederne at samarbejde om arbejdsmiljø. At det tydeliggøres i reglerne, at der i APV’en skal indgå en risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
|
Bindende forhåndsbesked |
Afskaffes med ændring af ny arbejdsmiljølov, som træder i kraft den 1. februar 2024. |
Branchearbejdsmiljøråd |
Der er i alt 11 Branchearbejdsmiljøråd (BAR'er), som består af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter.
Branchearbejdsmiljørådene kortlægger branchens særlige arbejdsmiljøproblemer og hjælper virksomhederne med at løse dem ved bl. a. at lave information, temamøder, uddannelse og foreslå forskning. |
Branchevejledninger fra BAR'erne |
Branchevejledninger er en kort gennemgang af typiske problemer og mulige løsninger inden for et bestemt emne. En branchevejledning udtrykker arbejdsmarkedets parters fælles opfattelse af, hvad der er god arbejdsmiljøstandard og -praksis inden for branchen. Branchevejledninger er ikke en lov, men en ligger opad lovene. |
Bygherrens pligter |
Bygherrens ansvar kan ikke overdrages til andre. Det praktiske arbejde med at udføre bygherrens forpligtigelser kan - helt eller delvist - udføres i bygherrens egen organisation eller af bygherrens udpegede rådgivere, firmaer eller personer.
Selvom bygherren vælger at engagere andre til udførelse af dette arbejde, er det dog fortsat bygherrens ansvar, at afgrænsning og koordinering i fællesområder, skriftlig planlægning og anmeldelse af byggepladsen sker efter bekendtgørelsens regler. |
Bødesatser - fra arbejdstilsynet |
Hvis din virksomhed overtæder arbejdsmiljølovgivningen, koster det penge. Den 1 september 2021 steg bøderne for overtrædelse af arbejdsmiljøloven igen. Årsagen til det, var det brede arbejdsmiljøforlig fra 2019 fra folketinget. Grundbøderne for almindelige eller grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven stiger til til 24.600 og 44.600 kroner. En bøde fra Arbejdstilsynet til arbejdsgivere er dog sammensat af flere elementer ud over grundbøden. Grundbøden kan forhøjes, hvis overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller død. Herefter kan bøden forhøjes yderligere, hvis der er skærpende eller særlig skærpende omstændigheder ved overtrædelsen. Når den samlede bøde bliver beregnet, vil den blive differentieret i forhold til virksomhedens størrelse på overtrædelsestidspunktet. |
Registrering af al arbejdstid |
Fra den 1. juli 2024 har alle arbejdsgivere nemlig pligt til at registrere den daglige arbejdstid for hver eneste medarbejder. Det sker som konsekvens af en dom fra EU-Domstolen. Siden 2020 har politikere og arbejdsmarkedets parter arbejdet på, hvordan det skal implementeres i Danmark.
Formålet med den daglige tidsregistrering er at sikre, at virksomheder overholder EU’s Arbejdsdirektiv. |
Rejser i arbejdsmedhør |
Ved rejser til udlandet, Færøerne eller Grønland, skal den pågældende medarbejder have en 11timers hvileperiode senest ved ankomst til bopæl, dvs. at medarbejderen inden for de seneste 24 timer skal have haft en hvile periode på 11 timer, hvis dette ikke har været muligt pga. transporten/rejsen, skal medarbejderen have 11timers hvil ved ankomst til bopæl. Lad os antage at det normale fridøgn ligger søndag. Så skal medarbejderen have et fridøgn om mandagen inden afrejsen til Grønland, eller ved hjemkomst, plus sin 11timers hvileperiode. Får medarbejderen sit fridøgn efter hjemkomst, lad os antage vedkommende igen er på sin bopæl klokken 09:00 torsdag morgen, skal vedkommende have sin 11timers hvileperiode, så er klokken 20:00 torsdag, hvor efter vedkommende skal holde sit fridøgn. Dvs. hvis medarbejderen er ankommet på sin bopæl, efter hjemkomst fra udlandet, Færøerne eller Grønland, torsdag kl 09:00, må vedkommende først genoptage sit arbejde tidligst klokken 20:00 fredag, her efter kommer så det normale syvperiodes fridøgn søndag. ”§14, stk. 2: Efter en tjeneste rejse som nævnt i stk. 1 (skal der endvidere ydes de ansatte et erstatnings fridøgn, medmindre de ansatte før eller under rejsen har haft et fridøgn inden for en periode af syv døgn forud for det første fridøgn efter hjemkomsten” |
Risikoanalyse |
I princippet findes der ikke hændelige uheld. Derer altid en adfærd, der forårsager uheldene. Denne adfærdtilhører dog ikke nødvendigvis den, der kommer til skade.
Nåren risiko er blevetkonstateret på arbejdspladsen, bør man tage stilling til nedenståendespørgsmål. Kan risikoen fjernes? Nogle risici kan fjernes fuldstændigt. Fx kan man holde op med at benytte et farligt kemikalie. Kan risikoen reduceres? Hvis man ikkekan fjerne faren, kan man undersøge, om man kan behandle den aktuelle fare, så risikoen formindskes. Det kanske gennem personligt værneudstyr og ved ændring af procedurer og praksis mv. Kan risikoen tolereres? Ved at beskrive den givne risiko kan man afgøre, om risikoen er på et niveau, der kan accepteres. Kender man risikoen til bunds, ved man ofte også, hvordan man skal handle på den. |
Risikovurdering |
Risikovurdering er en erfaringsbaseret eller ”sund fornuft” vurdering af ændringer i arbejdet, som er svære at forudse eller først er kendt kort tid før de indtræder.
Retningslinjer for hvordan det forebyggende arbejdsmiljøarbejde praktisk tilrettelægges, kan aftales i samarbejdsorganerne alt efter organisering af samarbejdet om virksomhedens sikkerheds- og sundhedsarbejde. |
Uddannelse for medlemmer af AMR og TR |
Her er nogle eksempler på uddannelser for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter:
Der findes mange flere uddannelser og kurser for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, som du kan læse mere om på de forskellige fagforeningers hjemmesider eller på Arbejdstilsynets hjemmeside. Du kan også kontakte din fagforening eller din arbejdsgiver for at høre om dine muligheder for uddannelse. Det er vigtigt, at du som tillidsvalgt får den uddannelse, du har brug for, for at kunne varetage dit tillidshverv bedst muligt. |
Uddannelse og instruktion |
Arbejdsgiveren skal sørge for, at alle ansatte får instruktion og uddannelse i at udføre arbejdet sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt
Instruktionen og uddannelse skal omhandle de sygdoms- og ulykkesfarer, der er forbundet med arbejdet. Instruktion og uddannelse kan ske i forbindelse med:
Lovpligtige kurser og certifikater
|
Ulykkesanalyse |
En ulykkesanalyse er på en måde fallitten for det forebyggende arbejdsmiljøarbejde. Det forebyggende arbejde er ikke lykkedes!
Men når skaden er sket, skal den anvendes konstruktivt, så lignende ulykker kanundgås i fremtiden. Derfor er en ulykkesanalyse en vigtig del af arbejdsmiljøarbejdet. En ulykkesanalyse kan deles op i:
|
Opæring og instruktion |
Sikkerhedsudvalget skal opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion af de ansatte. Oplæringen og instruktionen skal være tilpasset arbejdsforholdene i virksomheden. Udvalget skal endvidere sikre, at der føres kontrol med overholdelse af sikkerhedsforskrifterne. |
Kan man klage til Arbejdstilsynet |
Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt. Det gælder, uanset om du selv arbejder på virksomheden, eller om det er andres arbejdsmiljø, du vil klage over. Du kan også klage, hvis du har mistanke om, at en udenlandsk virksomhed, som udfører arbejde i Danmark, har overtrådt reglerne om arbejdsmiljø. Hvis du vil klage til Arbejdstilsynet kan du enten udfylde en blanket eller ringe: Din klage behandles fortroligt Hvad sker der, når Arbejdstilsynet har modtaget din klage? Som klager vil du ikke få besked om, hvorvidt din klage medfører et tilsynsbesøg eller ej. |
Kemisk APV |
Det er i dag et krav fra Arbejdstilsynet, at man laver en såkaldt kemisk APV (ifølge Bekendtgørelse nr.292 af 26.4.2001 om arbejde med stoffer og materialer).
Mindstekravet for kemiske produkter i en APV er, at I på arbejdspladsen laver en liste over alle de farlige kemiske stoffer og produkter, I anvender. Det er typisk alle produkter, der er mærket med orange faremærker. Eksempelvis: toiletrens, grundrens, afkalker og maskinopvask. Almindelig opvaskemiddel og universalrengøringsmiddel. For disse produkter gælder også, at der skal være en arbejdspladsbrugsanvisning. |
Kemisk risikovurdering |
Det er det, man forstår ved den kemiske risikovurdering: |
Kompetenceudviklingsplan |
Arbejdsgiveren skal hvert år sørge for, at der ud fra virksomhedens arbejdsmiljøbehov laves en kompetenceudviklingsplan for supplerende uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO. Arbejdsmiljøorganisationen skal bidrage til kompetenceudviklingsplanen i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse i AMO, når arbejdsgiver, arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter er samlet. Det kan derfor være en god idé at udarbejde eller fastlægge indholdet i planen i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse. |
Krav til den kemiske risikovurdering |
Krav til den kemiske risikovurdering Hvis I arbejder med farlige kemiske stoffer og materialer eller har arbejdsprocesser, hvor der udvikles farlig kemi, skal I foretage en kemisk risikovurdering. I den forbindelse er der syv elementer, som I altid skal tage stilling til for at kunne forebygge alle risici effektivt. Når I skal vurdere, om der er risiko for, at jeres medarbejdere kan blive udsat for farlig kemi, skal I kortlægge de arbejdsprocesser, hvor I bruger kemiske produkter eller hvor der kan udvikles farlig kemi, som fx træstøv eller svejserøg. I skal også udarbejde en produktliste over de kemiske produkter, I arbejder med. Produktlisten skal sammen med produkternes sikkerhedsdatablade være tilgængelig for medarbejderne. |
Ny dom fra EU-Domstolen fra 2023 |
Ny dom fra EU-Domstolen fra 2023 |
Ny i sikkerhedsgruppen/ arbejdsmiljøgruppen |
Når du bliver udpeget eller valgt til at være med i en sikkerhedsgruppe/ arbejdsmiljøgruppe, opstår naturligt spørgsmålet: Hvad skal jeg nu gøre?
Forventninger
Det første, du kan have glæde af at vide mere om, er de forventninger, som de andre har til din nye funktion. Den anden part i sikkerhedsgruppen/ arbejdsmiljøgruppen. Få snarest etableret et møde, hvor I blandt andet drøfter:
|
Tid og uddannelse til samt betaling for arbejdsmiljøarbejdet |
Arbejdsgiveren skal sørge for, at medlemmerne af sikkerhedsgrupper, sikkerhedsudvalg og den daglige leder af sikkerheds- og sundhedsarbejdet får den fornødne tid til rådighed til at varetage de opgaver, de skal udføre i relation til arbejdsmiljøarbejdet. Det indebærer bl.a. tid til at deltage ved Arbejdstilsynets besøg på de områder af virksomheden, som sikkerhedsgruppen dækker. Tiden skal være rimelig i forhold til virksomhedens art og dens arbejdsmiljømæssige niveau. Den tid, som medlemmerne af sikkerhedsorganisationen skal have til rådighed, afhænger således af afdelingernes, arbejdsområdernes og virksomhedens art og størrelse samt af den risiko, som de ansatte er udsat for. Arbejdsgiveren skal stille så megen tid til rådighed, at der er reel mulighed for, at sikkerhedsorganisationens medlemmer kan varetage deres pligter i det daglige på en sådan måde, at sikkerheds- og sundhedsarbejdet fungerer og er effektivt. |
Tid til sikkerhedsarbejde |
Din arbejdsgiver skal sørge for, at du som medlem af sikkerhedsorganisationen har tid nok til rådighed til at løse dine opgaver. Det gælder også tid til at deltage ved Arbejdstilsynets besøg. |
Tilpasset tilsyn |
Tilpasset tilsyn er et grundigt tilsyn, der gennemføres på de virksomheder, hvor screeningen viste, at der er - eller kan være - væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Formålet er at kontrollere, om virksomhederne lever op til arbejdsmiljøreglerne og at reagere, hvis der er væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Er et samlet tilsynsforløb Screening og tilpasset tilsyn skal ses som et samlet tilsynsforløb. Screeningen omfatter hele virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet noterede de områder, hvor der var - eller kunne være - væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Det tilpassede tilsyn tager udgangspunkt i de arbejdsmiljøproblemer, som blev afdækket ved screeningen. Det betyder, at det tilpassede tilsyn er tilpasset de arbejdsmiljøproblemer, som den enkelte virksomhed har eller kan have. |
Tilsynsbesøg af arbejdstilsynet |
På et tilsynsbesøg ser Arbejdstilsynet på, om I overholder de krav der er i arbejdsmiljøloven. Den tilsynsførende vil også vejlede jer om, hvordan I kan forbygge og løse eventuelle arbejdsmiljøproblemer. |
Tilsynsbog/ tilsynsrapporter |
Tilsynsbogen er skrottet, men dokumentationskravet består En virksomhed bør vælge en registreringsmetode og -system, der passer til den kultur og andre former for registrering, der er i virksomheden i forvejen. Hvad giver mening for jer? Man kan ligeledes anvende en elektronisk blanket, registrering på intranettet eller via tidsregistrering og lønsystem. Fordelen er her, at virksomheden får et samlet overblik over fravigelser, og det er muligt at fange, hvis der er problemer med særligt mange fravigelser med arbejdstidsreglerne i en afdeling.
|
Tilsynsformer |
Arbejdstilsynet fører tilsyn med alle virksomheder. Ved tilsynet anvender AT forskellige tilsynsmetoder.
|
Transport til og fra en ikke fast arbejdsplads |
Tiden til og fra arbejde 'skal tælle som arbejdstid' fastslår EU- domstol Ifølge EU-Domstolen skal man ikke bruge sin fritid på at komme til og fra arbejde.
Transporttid fra hjemmet til den første kunde tæller som arbejdstid. Det samme gælder for transporttiden fra den sidste kunde og retur til hjemmet. Når du sætter dig ind i bilen, bussen eller toget for at tage på arbejde, så begynder din arbejdsdag. Den slutter først, når du er hjemme igen. Det fastslår en afgørelse fra EU-domstolen i en sag, hvor ansatte ikke havde faste arbejdsadresser. Ikke alle lønmodtagere kan dog få glæde af reglen. Den gælder specifikt ansatte, som ikke har et fast arbejdssted.
|
Tre lovfaste regler om arbejdstid i Danmark |
Om arbejdstid Danmark har ingen generel lov om arbejdstid. Arbejdstiden fastsættes i ansættelseskontrakten – som eventuelt hviler på en overenskomst eller lokalaftale.
11 timers reglen” finder du i Bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn, som også omtales som "Hviletidsbekendtgørelsen". Bekendtgørelsen fastslår, at den ansatte har krav på hvile i 11 timer inden for 24 timer. |
Tæt og nærved-ulykker |
Nærved-ulykker er en vigtig del af det forebyggende arbejde og skal registreres og undersøges. Analyser af nærved-ulykker kan give indikationer på hvad, hvor og hvorfor en arbejdssituation kan blive farlig.
Beskrivelse af nærved-ulykken
Hvad var det, der gjorde, at det næsten gik galt?
Hvad skal der gøres for, at det ikke kan ske igen?
|
Valg af sikkerhedsudvalgets medlemmer |
Sikkerhedsudvalgets medlemmer og suppleanter vælges for to år ad gangen. Hvis der på virksomheden er indgået en aftale om, at sikkerhedsrepræsentanter vælges for mellem to og fire år, følger sikkerhedsudvalgets valgperiode sikkerhedsrepræsentanternes valgperiode. Genvalg kan finde sted. Arbejdsledere og sikkerhedsrepræsentanter, der ophører som medlemmer af sikkerhedsgruppen, ophører samtidig som medlemmer af sikkerhedsudvalget. Suppleanter for sikkerhedsudvalgets medlemmer vælges efter samme regler som ved valg til sikkerhedsudvalget. Det indebærer, at suppleanterne skal være medlemmer af en sikkerhedsgruppe. I virksomheder, hvor der er en eller to sikkerhedsgrupper, skal der ikke vælges suppleanter. Det skyldes, at alle sikkerhedsgruppens/-gruppernes medlemmer også er medlemmer af sikkerhedsudvalget. Suppleanter til sikkerhedsudvalget er rangordnede og ikke personlige suppleanter. Suppleanterne indtræder ved forfald. Hvis et medlem af sikkerhedsudvalget afgår fra udvalget, indtræder suppleanten for resten af valgperioden. |
EU direktiv |
Et direktiv er en retsakt, som vedtages i henhold til EU-traktaten. Det er bindende i sin helhed, og medlemsstaterne er forpligtede til at omsætte det i national ret inden en bestemt frist. |
11 timers reglen |
Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Dette betyder, at fra det tidspunkt, hvorfra arbejdstiden beregnes, skal der gives 11 sammenhængende timers hvil, når man regner 24 timer tilbage.
|