APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Regler om brandudstyr

Regler om brandsikkerhed og udstyr i vores virksomhed

 

Spørgsmål:
Findes der regler om branduddstyr og sikkerhed i vores virksomhed. 

Svar:
I skal sikre Jer følgende:

Virksomheden har truffet de nødvendige foranstaltninger og lavet de nødvendige planer vedrørende brandbekæmpelse og evakuering af de ansatte.
 

Virksomheden har udpeget og oplært de personer, der skal varetage iværksættelsen af foranstaltningerne og planerne.

Virksomhedens ansatte er underrettet om indholdet af de nævnte foranstaltninger og planer.

Der på arbejdsstedet er forsvarlig mulighed for flugt og redning af personer.

Det betyder bl.a., at:

  • Der er et tilstrækkeligt antal flugtveje og udgange.
  • Døre i flugtveje og -porte kan åbnes på en nem og sikker måde, og at de er frit passable.
  • Flugtveje er frit passable.
  • Der er skilte, der giver oplysning eller advarsel om forhold af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning.
  • Arbejdsstedet i tilfælde af risiko for særlige faresituationer er forsynet med de nødvendige alarmsystemer og fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde.
  • Der er opstillet et tilstrækkeligt antal funktionsdygtige brandslukkere eller slangevindere.
  • Brandbart affald opbevares i brandsikre containere, der tømmes regelmæssigt

 

Brandslukkere
Virksomheden kan være omfattet af krav om at have installeret brandslukningsudstyr.
Eksempler på brandudstyr er pulverslukker, skumslukker, CO2-slukker, slangevinder og slangeskabe.


Eftersyn
Brandudstyr skal efterses:

  • Minimum hver 12. måned af en sagkyndig person, der i henhold til Dansk Standard (DS 2320) har faglig indsigt i opgaven, fornødent kendskab til slukkernes opbygning, funktion, virkemåde, love og regler samt tekniske forskrifter.
  • Serviceeftersyn/periodisk undersøgelse minimum hvert 5. og 10. år af specielle godkendte virksomheder
    Eftersyn er en undersøgelse, der foretages af en sagkyndig person, der i henhold til DS 2320 har faglig indsigt i opgaven, fornødent kendskab til slukkernes opbygning, funktion, virkemåde, love og regler samt tekniske forskrifter.
  • Eftersyn af håndildslukkere kan evt. udføres af en sagkyndig person ansat i virksomheden forudsat, at denne har den fornødne indsigt i henhold til DS2320: 2005.
  • Serviceeftersyn udføres oftest sammen med det periodiske eftersyn og er mere omfattende end det årlige tilsyn. Praksis er, at eftersyn af fx slangevindere samt serviceeftersyn og periodiske eftersyn udføres af specielle godkendte virksomheder (hhv. DS 2320 og DS 246 godkendt). Det udføres af specielle godkendte virksomheder (hhv. DS 2320 og DS 246 godkendt).

Dokumentation
Eftersyn skal til enhver tid kunne dokumenteres. Dette gøres ved at mærke slukkeren med et mærkat, der indeholder dato for gennemført eftersyn, navn og adresse på virksomheden, der har udført eftersynet samt navnet på personen, der har udført tilsynet.
 
Lovgrundlag
Kravet om eftersyn følger Beredskabslovgivningen sammenholdt med Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 289 af 24. april 2001 om transportabelt trykbærende udstyr § 36 stk. 2 og 3.
Krav til etablering af brandslukningsudstyr følger af Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 96 af 13. februar 2001 med § 12 samt Bygningsreglementet.

Tilsyn, som I selv kan udføre: 

  • Er håndslukkeren på sin plads, frit tilgængelig og forsvarligt ophængt?
  • Er håndslukkerens placering i overensstemmelse med Arbejdstilsynets bestemmelser om sikkerhedsskiltning.
  • Er der ophængt tydeligt genkendeligt skilt umiddelbart tæt ved slukkeren?
  • ​Fremtræder slukkeren funktionsklar - er funktionsgrebet intakt?
  • Er slukkeren forsynet med letlæselig dansk brugsanvisning?
  • Er driftstrykket korrekt – viser f.eks. en trykmåler et driftstryk f.eks. inden for det grønne felt? Kontrolvejning af CO2 -slukkere for kontrol af, at slukkeren indeholder den korrekte mængde CO2 – det skal sikres, at de anvendte vægte overholder kravene
  • Er plomberingen i orden?
  • Er slukkerbeholderen forfalden til periodisk undersøgelse?
  • Er der åbenlyse beskadigelser på slukkeren?
  • Er der ved tilsynet observeret fejl skal slukkeren til serviceeftersyn

Følgende skema kunne bruges i Jeres virksomhed.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev