APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kurset giver deltagerne et indblik i, hvilket ansvar lederen har ifølge arbejdsmiljøloven.
Adskil ledelsens og arbejdsmiljøgruppens opgaver
Det er vigtigt, at I skelner mellem arbejdsmiljøgruppens og ledelsens ansvar og opgaver.
arbejdsmiljøgruppen skal lave APV, kontrol og rådgivning til kolleger.
Arbejdsmiljøorganisationen, samarbejdsudvalget, MED og MIO skal drages ind i arbejdet med organisationsudvikling, forandringer, ændrede arbejdsgange, ombygninger osv.
Lederen har ansvar for den konkrete personaleledelse, herunder den enkelte medarbejders sygdom, sygefraværssamtaler osv. Det ikke arbejdsmiljøorganisationens ansvar.
Hold jer til det fælles
I praksis er der en gråzone mellem arbejdsmiljøgruppens og lederens opgaver. I kan komme ud for situationer, hvor det er svært at skelne mellem generelle forhold om arbejdsmiljøet og individuelle forhold for den enkelte medarbejder.
Sikkerhedsgruppen/ arbejdsmiljøgruppen skal holde fokus på det, der er fælles for hele arbejdspladsen. Selv om sygefraværet er koncentreret om en eller nogle få personer, kan årsagen ofte være et generelt arbejdsmiljøproblem.
Allergi er et godt eksempel: Et dårligt indeklima kan gøre allergikere syge, selv om de fleste af kollegerne ingen symptomer har. Årsagen er et dårligt arbejdsmiljø – ikke at nogle få medarbejdere er særligt følsomme.
Mobning er et andet eksempel: Selv om kun et enkelt offer for mobningen får sygefravær, er problemet generelt for hele arbejdspladsen – nemlig dårligt samarbejde, dårlig ledelse og konflikter, som ikke bliver løst.
I begge eksempler er det arbejdsmiljøgruppens opgave at finde den generelle årsag bag de individuelle problemer. APV’en er et redskab, som I kan bruge til at tage fat på forhold, som er svære at tale om i hverdagen, som fx dårlig ledelse eller konflikter.
Kurset giver deltagerne et indblik i, hvilket ansvar lederen har ifølge arbejdsmiljøloven.
Kursusform
Kurset gennemføres i en lærerig og afvekslende blanding af oplæg, gruppearbejde, cases og diskussioner i plenum. Deltagernes egne erfaringer er i stor udstrækning udgangspunkt for kurset.
Indhold
Lederens ansvar og pligter ifølge arbejdsmiljøloven
Værdien af trivsel og arbejdsmiljø
Psykisk arbejdsmiljø som ledelsesværktøj
Lederens mulighed for at integrere indsatsen for bedre arbejdsmiljø og trivsel i det daglige arbejde på linje med øvrige ledelsesopgaver
Målgruppe
Kurset henvender sig til alle ledere
Kursuslængde
2 dage
Undervisere
Konsulenter fra APROPOS kommunikation
Pris
Prisen dækker undervisning og materialer samt ophold og forplejning.