APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sådan skaber du det bedste arbejdsmiljø

Sådan skaber du det bedste arbejdsmiljø

Henning Dons, APROPOS kommunikation, Kilde PA Magasiner
 

Jo bedre man trives på jobbet, desto større er mulighederne for at præstere optimalt. Læs de gode råd til et bedre arbejdsmiljø her.
 

Et godt arbejdsmiljø øger motivationen, men det nedbringer i ligeså høj grad sygefraværet, som er en stor økonomisk omkostning

”Vi har fået at vide af politikerne, at vi skal arbejde, til vi bliver gamle. Det er vi aldrig blevet udsat for før i samme omfang. Vi skal være på arbejdspladserne i længere tid, før vi kan gå på pension, og derfor er arbejdsmiljøet altafgørende.”
Ordene kommer fra Henning Dons, der er stifter af Apropos Kommunikation, som har mere end 25 års erfaring med undervisning, kursusledelse, konsulenthjælp og rådgivning inden for arbejdsmiljø.


Trivsel, sundhed og gode fysiske rammer er nemlig ikke blot emner, der har fået betydelig opmærksomhed i de seneste år i forhold til at skabe et godt arbejdsmiljø. Det er også væsentlige emner, når det kommer til kroner i kassen. Et sundt og godt arbejdsklima i en virksomhed smitter af på kunderne, mener Henning Dons.

”Jo sjovere og bedre man har det på jobbet, jo gladere bliver kunderne i mødet med virksomheden, og desto mere køber de,” forklarer han.


Otte procent mere produktivitet

Men giver det i virkeligheden mening at investere penge i alt fra ergonomiske stole til justerbare computerskærme? 

Ja, lyder svaret ifølge en omfattende undersøgelse foretaget af analysebureauet Damvad i 2014. Forbedringer i det fysiske arbejdsmiljø er ikke blot en omkostning for virksomhederne – tværtimod kan det faktisk betale sig for virksomhedernes ledelser at investere i gode rammer.

 

Undersøgelsen fra Damvad viser nemlig, at et godt fysisk arbejdsmiljø højner de ansattes produktivitet og dermed gavner på bundlinjen. Det er primært de fysiske konsekvenser af såvel tunge løft som dårlige arbejdsstillinger, der gør medarbejderne mindre produktive.

Helt konkret viser undersøgelsen, ifølge Ugebrevet A4, at private virksomheder, som har gjort noget særligt for det fysiske arbejdsmiljø, tjener i omegnen af 50.000 kr. mere per medarbejder end virksomheder, der ikke har foretaget ændringer. Med andre ord svarer det til, at disse medarbejdere er otte procent mere produktive end deres fagfæller.


Sygefravær kan nedbringes

Undersøgelsen fra Damvad giver god mening ifølge Henning Dons.

”Jo bedre du trives på jobbet, desto større er dine muligheder for at levere et godt stykke arbejde. Et godt arbejdsmiljø øger motivationen, men det nedbringer i lige så høj grad sygefraværet, som er en stor økonomisk omkostning,” siger Henning Dons og henviser til, at op over 140.000 danskere i gennemsnit er væk fra deres job hver dag på grund af sygdom.

”Det er jo helt vildt,” siger han og fortsætter:

”Virksomhederne skal sikre, at det er sjovt og motiverende at gå på arbejde, og det gælder i høj grad også i forhold til de fysiske rammer.”

Henning Dons’ virksomhed, Apropos Kommunikation, har udpeget syv faktorer, der kan forbedre de fysiske rammer på arbejdspladserne rundt om i landet. Det drejer sig grundlæggende om støj, luft, kropsholdning, mus, computerskærm, tastatur og belysning – se alle punkterne uddybet i artiklens faktaboks.
 

Syv faktorer, der kan forbedre de fysiske rammer på din arbejdsplads

1. Støj

  • De medarbejdere, der ”render” mest, bør sidde tættest på døren
  • Sænk lydniveauet på telefonernes ringelyde
  • Aftal støj-regler som fx ”stilletid” og ”sludretid”

2. Luft

  • Luft ud flere gange i løbet af arbejdsdagen
  • Grundig rengøring sikrer et godt indeklima
  • Hold temperaturen mellem 20 og 22 grader

3. Kropsholdning

  • Brug kun ryglænet, når du har behov for at aflaste ryggen
  • Variér dine siddestillinger
  • Skift mellem at stå op og sidde ned
  • Gå hen og tal med dine kolleger i stedet for at sende en e-mail

4. Belysning

  • Dårlig belysning kan give hovedpine, træthed og irriterede øjne
  • Hvis du er højrehåndet, skal punktbelysningen komme ind fra venstre – omvendt, hvis man er venstrehåndet
  • Sluk lyset, hvor der ikke er brug for, at det er tændt, så der undgås kunstig varmeudvikling

5. Computerskærm

  • Afstanden til skærmen skal være 50-70 cm. På den afstand skal store bogstaver mindst være 4 mm.
  • Kig jævnligt væk fra computeren, så øjnene kan slappe af
  • Husk at blinke med øjnene – ved skærmarbejde blinker vi mindre, og det udtørrer øjnene
  • Undgå refleksioner i skærmen fra dagslys og lamper

6. Tastatur

  • Skub tastaturet ind på bordet, så du hviler underarmene foran
  • Undgå at vride håndleddet, når du skriver, så sørg for, at fingrene peger i samme retning som underarmen
  • Vip tastaturet bagover ved at sætte noget under forkanten, så håndleddene er mindre belastede

7. Mus

  • Støt underarmen på bordfladen, så aflaster du håndled og albue
  • Brug genvejstasterne på tastaturet i stedet for musen
  • Hændernes størrelse er forskellige, så anskaf dig en mus, der passer til dig
  • Musehastigheden skal være indstillet til hurtig, så din hånd ikke skal bevæge sig

    Kilde APROPOS kommunikation



Tilmelding til nyhedsbrev