Stor arbejdsmængde og tidspres på jobbet kan indebæreen risiko for de ansattes helbred. Arbejdstilsynet har udarbejdet en ny AT-vejledning, som kan hjælpe jer med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre konsekvenser for helbredet.
Hvad betyder stor arbejdsmængde og tidspres?
Stor arbejdsmængde og tidspres handler om, at der er medarbejdere, som er nødt til at arbejde hurtigt eller mange timer for at nå deres arbejdsopgaver. Det kan fx vise sig ved, at medarbejderne ofte arbejder i højt tempo, at de har svært ved at få tid til at holde pauser, eller at de tit har lange arbejdsdage.
Det kan være både udviklende og motiverende at have travlt på jobbet, men særligt hvis det står på i længere tid, kan det have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress.
Det kræver en fælles indsats
At forebygge stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen, bl.a. gennem arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Det er her afgørende, at der er et godt samarbejde, og at I har en tæt dialog om de problemer, der kan være i arbejdet. Fx hvad der kan være årsag til problemerne, og hvordan problemerne bedst løses.
Sådan kan du som arbejdsgiver forebygge stress blandt medarbejderne
Som arbejdsgiver har du pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge bl.a. stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres. Men måske er du i tvivl om, hvad du skal gøre? Arbejdstilsynet har udarbejdet en ny vejledning til dig om, hvordan du bærer dig ad.
Her er 3 vigtige tiltag, du kan iværksætte i samarbejde med dine medarbejdere: