Her kan du få et overblik over Arbejdstilsynets praksis for at rejse straffesager for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Når Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, afgiver de normalt en reaktion i form af et forbud eller et påbud, der pålægger virksomheden at bringe forholdene i orden straks eller inden for en frist.
I særlige tilfælde overvejer arbejdstilsynet, om der også skal rejses en straffesag på grund af den konstaterede overtrædelse.
Arbejdstilsynet kan rejse straffesag i to typer af situationer.
Arbejdstilsynet kan:
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag uden forudgående påbud, hvis de konstaterer en overtrædelse af klare og for branchen velkendte regler eller praksis, og der er en dokumenteret risiko for arbejdsulykker eller sundhedsskadelig påvirkning.
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag uden forudgående påbud, selv om der i det konkrete tilfælde ikke er sket en ulykke eller anden skade. Det er tilstrækkeligt, at der har været risiko for det.
Straffesagen kan rejses uanset, om virksomheden efterfølgende har løst arbejdsmiljøproblemet.
Listen nedenfor indeholder en række eksempler på overtrædelser, der kan begrunde en straffesag uden forudgående påbud. Det er typisk overtrædelser, hvor der er stor risiko for ulykker eller sundhedsskadelig påvirkning.
Typiske områder for straffesager uden forudgående påbud er:
Listen er ikke udtømmende. Der kan derfor være overtrædelser, der ikke er nævnt på listen, som kan begrunde en straffesag uden forudgående påbud.
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag mod arbejdsgiveren, hvis de konstaterer, at virksomheden ikke har efterkommet et påbud om at løse et arbejdsmiljøproblem. Arbejdsgiveren kan idømmes en bøde for ikke at have efterkommet Arbejdstilsynets påbud.
Arbejdstilsynet kan også bede anklagemyndigheden om at indbringe sagen for retten med henblik på, at retten pålægger arbejdsgiveren tvangsbøder. Tvangsbøder er bøder, der forfalder fx hver uge eller hver måned, indtil arbejdsgiveren har løst arbejdsmiljøproblemet.
Arbejdsmiljøloven giver mulighed for at straffe flere forskellige aktører for at overtræde loven. De, der kan straffes, kan overordnet inddeles i arbejdsgivere og enkeltpersoner:
Arbejdstilsynet kan også rejse straffesager mod andre aktører, fx bygherrer, projekterende, leverandører og installatører.