Der er ikke tale om, at syge medarbejdere skal mistænkeliggøres. Derimod slår sygdom- og fraværspolitikken fast, at både medarbejdere og ledere har et ansvar for at minimere sygefravær og forebygge langtidssygdom.
Sygefravær er ikke nogen privatsag
Når I skal i gang med at udarbejde en sygdom- og fraværspolitik, så kan I spørge jer selv og hinanden om følgende:
Målet med en sygdom- og fraværspolitik er:
Evaluering
Tiltag, der kan medvirke til at nedbringe sygefravær og fremme sundhed:
Tilskud til sundhedsforebyggelse
Tilskuds- eller firmaordninger med fitness-/wellnessclub og/eller medlemskab i klubber eller idrætsforeninger, henholdsvis støtte til medarbejder-idrætsaktiviteter, herunder for eksempel fitnesslokaler i virksomheden
Indførelse af rådgivningsordning, for eksempel Falck Health Care-ordning, som er bygget op til virksomheders behov til brug af krisehjælp ved psykisk arbejdsmiljøproblemer, personlige kriser, skilsmisser, dødsfald, alvorlig kronisk og/eller livstruende sygdom med mere.
Man bør tage medarbejderne og relevante eksperter med på råd i forbindelse med arbejdspladsernes indretning. Samtidig er det vigtigt så vidt muligt at indrette inden for rimelige økonomiske rammer.