Krænkende adfærd fra eksterne fx borgere, kunder, pårørende og samarbejdspartnere kan komme til udtryk på mange forskellige måder, fx i form af chikane, ydmygelser, nedværdigende behandling, sårende bemærkninger, latterliggørelse, krænkelser af seksuel karakter, ubehagelige drillerier og trusler.
Den krænkende adfærd kan forekomme både i og uden for arbejdstiden og digitalt, fx på telefon, mail eller sociale medier. Krænkende adfærd kan både være enkeltstående hændelser og gentagne episoder, samt være både bevidste og ubevidste handlinger. Det kan være svært at skelne mellem bevidste og ubevidste handlinger, men uanset hvad, kan adfærden være en belastning.
Sager om krænkende adfærd kommer ikke altid frem i lyset og bliver ikke håndteret og forebygget som et arbejdsmiljøproblem på virksomheden.
Der kan være mange årsager til, at man som medarbejder vælger at holde sine oplevelser for sig selv. Det kan fx være fordi du:
Det kan være meget forskelligt, hvad man oplever som krænkende adfærd, da alle har forskellige grænser. Det er derfor vigtigt, at du stoler, på hvad du selv oplever. Selvom det kan være svært, så er det vigtigt at sige fra og tale med nogen om det.
Der kan være særlig risiko for at blive udsat for krænkende adfærd, hvis du arbejder med mennesker, fx i job, hvor du er ansat til at drage omsorg for, servicere eller hjælpe borgere og kunder. Der kan dog også være tale om krænkende adfærd fra eksterne samarbejdspartnere.
Risikoen kan bl.a. opstå:
Den krænkende adfærd kan være udtryk for, at borgere og kunder oplever manglende respekt eller omsorg, føler sig presset eller ikke føler sig forstået. Krænkende adfærd kan også ske, når borgere og kunder er påvirket af alkohol, medicin eller andre stoffer.
At være udsat for krænkende adfærd kan, afhængig af den konkrete situation, være en stor belastning og indebære en risiko for din sikkerhed og sundhed.
Det er normalt at reagere på krænkende adfærd med symptomer på mistrivsel, fx oplevelse af magtesløshed, lavt selvværd, anspændthed, angst, vrede, søvnproblemer, uro, koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær, oplevelse af skyld og skam og chok.
Det er derfor vigtigt, at du søger støtte og hjælp til at håndtere situationen. Husk, at krænkende adfærd fra borgere og kunder er et alvorligt arbejdsmiljøproblem, der skal håndteres og forebygges i på arbejdspladsen.
Du kan få hjælp til at håndtere og forebygge den krænkende adfærd.
Du kan få hjælp til at håndtere fysiske og/eller psykiske symptomer på mistrivsel og helbredsproblemer